Kanada joutui tietokonejärjestelmän uudistusvaikeuksiin. Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Ohjelmiston hinta valtiolle oli 4 miljoonaa euroa, nyt on kulunut 126 miljoonaa

Sopimus IBM:n kanssa paisutti Kanadan menot aiotuista 30-kertaisiksi.

CBC uutisoi Kanadan projektista päivittää työntekijöidensä hr- ja palkanmaksujärjestelmät.

IBM Kanada oli ainoa tarjouskilpailuun osallistunut Phoenix-projektillaan. Sopimuksesta tuli yli 1700-sivuinen. IBM palkattiin kesällä 2011 työhön. Siinä oli määrä saada PeopleSoft-ohjelman avulla toimiva maksujärjestelmä yli sadalle hallintovirastolle ja toimistolle.

Sopimus solmittiin noin neljäksi miljoonaksi euroksi. Siihen tehtiin matkan varrella kaikkiaan 39 lisäystä, jotka ovat nostaneet hinnan noin 126 miljoonaan euroon.

Phoenix on jo päättynyt, mutta nyt työntekijät ovat valittaneet, etteivät saa palkkojaan. Softassa on jäljellä yli tuhat epäkohtaa.

Yksityiskohtien julkaisusta kieltäytynyt Kanadan hallinto on todennut, että IBM:n tarjouksen julkistaminen ”haittaisi IBM:n kilpailuasemaa ja loisi ennakkoasetelman tuleville neuvotteluille” maan kanssa.

Ottawan yliopistolla talousinstituuttia johtava Sahir Khan sanoo, että tapauksen tulokset puhuvat puolestaan. Kanadan taloushallinnon entinen analyytikko Roman Klimowicz ihmettelee CBC:lle, oliko hyvä ajatus antaa IBM:lle valtuudet projektin määrittelystä, toteutuksesta ja korjaamisesta. Hänen mukaansa IBM:llä on käytännössä ”avoin kassi rahaa jolla auttaa itseään”.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt