Urheilijat ryhmäkuvassa Lidl All Stars -urheilijaohjelman julkistustilaisuudessa Helsingissä toukokuussa. LEHTIKUVA / SEPPO SAMULI

Talouskasvu ja juhlavuosi ovat lisänneet sponsorointia

Yritysten sponsorointiin tekemät investoinnit ovat kasvaneet voimakkaasti viime vuoteen verrattuna.

Tänä vuonna sponsorointiin on investoitu 257 miljoonaa euroa, joka on 16,3 prosenttia enemmän kuin viime vuonna, kertoo Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry.

Kasvun moottoreina toimivat yhdistyksen mukaan talouden suhdanteiden parantuminen, Suomi 100 -juhlavuoden hankkeet sekä lukuisat kansainväliset tapahtumat. Yhdistys arvioi, että ilman juhlavuoden ja kansainvälisten tapahtumien tuomaa aktiivisuuttakin kasvu olisi ollut noin 6 prosenttia.

Eninten on kasvanut kulttuurisponsorointi. Se kasvoi peräti 38,9 prosenttia 50 miljoonaan euroon. Urheilun sponsorointi puolestaan kasvoi 8,8 prosenttia 149 miljoonaan euroon. Muiden tapahtumien sponsorointi kasvoi 20,9 prosenttia 58 miljoonaan euroon.

Sponsoreita urheilussa on keskimäärin 110 yhtä kohdetta kohden, kun kulttuurin ja muiden puolella sponsoreita on keskimäärin vain 10 yhtä kohdetta kohden.

Yhdistyksen mukaan myös sponsoroinnin merkitys on kasvanut yrityksissä. Kyselyn mukaan yrityksistä 47 prosenttia pitää sitä strategisesti tärkeänä.

Tärkeimpiä syitä yritykselle sponsoroida ovat brändin tai tuotemerkin vahvistaminen, näkyvyys ja kohteen profiili tai imago. Markkinointisisällöt ja oikeuksien hyödyntäminen ovat myös voimakkaassa kasvussa.

Tutkimuksen ja analyysin toteutti Sponsor Insight Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n toimeksiannosta.

Kommentit