Verkkouutiset

Ilmavoimat

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Nato tiedotti: Suomi lähetti Horneteja Venäjän hävittäjien perään

Suomi ja Ruotsi lähettivät hävittäjiä venäläiskoneiden perään Itämerellä, tiedottaa Nato.

Naton mukaan kaksi venäläistä hävittäjälentokonetta lensi Kaliningradista Manner-Venäjälle maanantaina 15.7. Koneet eivät olleet ilmoittaneet lentoreittiään alueen siviililennonjohdolle. Ne myös lensivät transponderit suljettuina.

Naton mukaan Saksassa sijaitseva ilmaoperaatiokeskus huomasi koneet, minkä jälkeen Suomi ja Ruotsi lähettivät lähettivät hävittäjät ilmaan tunnistamaan ja seuraamaan venäläiskoneita.

Koneiden lentoreittiä seurattiin Naton mukaan myös Suomesta ja Ruotsista. Koneet lensivät kansainvälisten merialueiden yllä.

Näin alkaa Suomen F-35-lentäjien koulutus – Everstiluutnantti: Vaikea uskoa todeksi

Ilmavoimat kertoo kotisivuillaan julkaisemassaan artikkelissa F-35-alkukoulutukseen Yhdysvaltoihin lähteville hävittäjälentäjille ja lentotekniselle henkilöstölle järjestetystä tilaisuudesta.

Tilaisuuteen oli kutsuttu paikalle myös 1990-luvulla Hornet-alkukoulutuksessa Yhdysvalloissa olleita ohjaajia ja lentoteknistä henkilöstöä.

Tämän linkin takaa löytyvässä artikkelissa on myös ilmavoimien henkilöstön kotialbumeista otettuja upeita kuvia Hornet-koulutuksen alkuajoilta.

Ilmavoimat lähettää F-35-alkukoulutukseen ohjaajia, lentoteknistä henkilöstöä sekä F-35-järjestelmän tietojärjestelmiin liittyvää henkilöstöä kolmessa osastossa. Ensimmäinen osasto aloittaa F-35-alkukoulutuksen Yhdysvalloissa vuoden 2025 loppupuolella. Teoria- ja simulaattorikoulutus toteutetaan Eglinissä Floridassa ja käytännön koulutus Ebbingissä Arkansasissa.

Ensimmäisessä osastossa ohjaajien vanhimpana eli johtajana toimii everstiluutnantti Lasse Louhela ja lentoteknisen henkilöstön vanhimpana everstiluutnantti Mikko Takalo.

Louhela toimii tällä hetkellä Lapin lennoston Hävittäjälentolaivue 11:n komentajana ja Takalo Lapin lennoston Lentotekniikkalaivueen komentajana.

Ensimmäiset Suomen F-35-hävittäjät tulevat Lapin lennostoon vuoden 2026 loppupuolella.

Upseerit eivät säästele sanojaan koulutuksesta.

– On suuri kunnia päästä F-35-alkukoulutukseen. Tietyllä tapaa olen todella nöyrin mielin ymmärtäen sen, että tehtävä on vastuullinen, mutta olen kyllä myös todella innoissani. Se ei ehkä tästä suomalaisesta hillitystä sotilaasta aina paista ulospäin, mutta sisällä tuntuu kyllä todella hyvältä. Lähtöä on vielä vähän vaikea uskoa todeksi, vaikka siitä on tässä jo aika pitkään tiennyt ja sitä on valmistellut, niin kyllä luulen sen realisoituvan vasta sitten kun oikeasti lähdemme sinne, everstiluutnantti Louhela kertoo ilmavoimien artikkelissa.

Upseerikollega Takalo sanoo, ettei hänenkään tarvinnut pahemmin miettiä, lähteekö hän, jos kysytään.

– Tietenkin lähden! Tiedän, kuinka merkityksellistä tämä on sitten seuraavat vuosikymmenet Ilmavoimissa, sillä alkukoulutus luo pohjan tulevalle työllemme. Tämä motivoi minua todella paljon viemään asioita eteenpäin, Takalo kertoo.

”Paras lavetti tehtävään”

Lasse Louhela sanoo odottavansa F-35:n olevan hyppy nykyistä modernimpaan maailmaan. Niin sanottua neljättä hävittäjäsukupolvea edustavat Hornetit vaihtuvat viidennen sukupolven järjestelmään.

– F-35 on tämän hetken paras lavetti siihen tehtävään, mihin me olemme sitä suunnitelleet käyttävämme, joten mielenkiinnolla odotan, Louhela kertoo.

Mikko Takalo korostaa F-35:n teknologian tasoa.

– F-35-alkukoulutukseen lähteminen on erittäin mielenkiintoinen tilaisuus lentoteknisen koulutuksen näkökulmasta. Pääsemme tekemisiin yhden maailman moderneimman hävittäjän kanssa. Jotkut ovat sanoneet, että järjestelmänä tämä on suurempi loikka kuin siirtymä MiG- ja Draken-ajasta Hornetiin, mutta sen me tulemme näkemään sitten, Takalo kertoo.

Ilmavoimat kuvailee alkukoulutukseen lähtijöiden vastuuta suureksi. F-35:n käyttöä tullaan kouluttamaan heidän johdollaan Suomessa puolustusvoimien palkatulle henkilöstlle ja edelleen myös asevelvollisille.

Alkukoulutuksen myötä tarkentuu myös se, millaisiin tehtäviin varusmiehiä ja reserviläisiä voidaan F-35-järjestelmän parissa käyttää ja millaiseksi joukkotuotanto muotoutuu.

– Valmistautumistehtävinäni on varmistaa, että suunnittelutyö saadaan valmiiksi ja että kaikki käytännön asiat olisivat selvillä ennen alkukoulutuksen alkamista. Näin joukko pääsee sitten Yhdysvalloissa varsinaisesti opiskelemaan. Pääsen tekemään tätä valmistelutyötä, mikä on hyvin motivoivaa: kun suunnittelemme alkukoulutuksen perusteellisesti, saamme myös nauttia työmme hedelmistä, Takalo kertoo.

Alkukoulutuksessa saadaan myös lisää tietoa siitä, miten uusia hävittäjäkykyjä käytetään ilmavoimien toiminnassa.

– Tärkein asia koulutuksessa minulle on teknisen koulutuksen lisäksi ymmärtää, minkälaisia reunaehtoja F-35-kalusto asettaa meille ja operoinnillemme Suomessa. Tämä tulee näkymään tulevissa työtehtävissämme aivan varmasti, eli miten Suomessa tuemme ilmaoperointia, käytämme kalustoa, koulutamme henkilöstöä ja toteutamme joukkotuotantoa. Kokonaisymmärrys F-35-järjestelmästä ja sen operoinnista tulee ainoastaan tekemällä käytännön työtä koneen parissa. Uskon, että käymällä alkukoulutuskokonaisuuden Yhdysvalloissa kasvaa ymmärryksemme riittävälle tasolle, jotta pääsemme ottamaan jälleen askelen eteenpäin, Takalo sanoo.

Tutkija IL:lle: Uudet JASSM-ohjukset nostavat kynnystä hyökätä Suomeen

Uudet F-35 hävittäjien yhteydessä hankittavat JASSM-ER -risteilyohjukset (Joint Air-to-Surface Standoff Missile-Extended Range) tulevat toimimaan pelotteena Venäjälle, kertoo Ulkopoliittisen instituutin johtava tutkija Charly Salonius-Pasternak Iltalehden haastattelussa.

Salonius-Pasternak painottaa, että JASSM-ER -ohjukset ovat olennainen hankinta Puolustusvoimille, koska modernissa sodankäynnissä aseiden kantama voi antaa merkittävän etulyöntiaseman.

– Voi uhata toisen toimintaa, tai aiheuttaa sille ainakin päänvaivaa ja epävarmuutta, että voidaanko jättää jokin tukikohta tai johtaja ilman suojaa, tai voidaanko heihin iskeä, Salonius-Pasternak sanoo.

Vaikka Suomella on ollut vanhemman sukupolven JASSM-ristelyohjuksia jo vuodesta 2010, sen uusi Extended Range-versio lähes kolminkertaistaa ohjusten kantaman 370 kilometristä tuhanteen.

Risteilyohjuksilla voitaisiin teoreettisesti iskeä jopa Moskovaan. Salonius-Pasternak painottaa kuitenkin, että vaikka ohjukset toimivat tehokkaana aseena strategisia kohteita vastaan, voidaan niiden pääasiallisen tarkoituksen olevan toimia pelotteena.

– Ja nyt puhun epävarmuudesta mahdollisen hyökkääjän ajattelussa. Miten syvälle näillä voikaan iskeä. Riskeerataanko jotain meille strategisesti tärkeätä, jos hyökkäämme sinne? Tällaisessa asiassa pitkän kantaman iskukyky on tärkeätä, Salonius-Pasternak huomauttaa.

Laajennetun kantaman JASSM-ohjukset on varustettu häiveominaisuuksilla, ja niillä voidaan iskeä esimerkiksi johtokeskuksiin, ohjuspattereihin, lentokenttien konesuojiin, tutkajärjestelmiin tai ammusvarikoille. Ne hakeutuvat hakeutuvat maaliinsa jopa metrien tarkkuudella.

Pasternak kuitenkin painottaa, että vaikka uudet ohjukset lisäävätkin ilmavoimien suorituskykyä merkittävästi, Venäjälle iskeminen tarvittaessa ei ole mikään uusi asia Puolustusvoimien doktriinissa.

– Tietenkin puolustaja saa iskeä hyökkääjän alueelle. Kyse on lähinnä siitä, että vuosisatoja on ollut tällainen teknologian ja etäisyyksien kamppailu. Mutta itse konsepti on täysin luonnollinen, että tietenkin näin voi tehdä, Salonius-Pasternak tiivistää.

Puolustusministeriö kertoi toukokuun lopussa puolustusministeri Antti Häkkäsen (kok.) valtuuttaneen Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen hankkimaan Suomelle lisää JASSM-ohjuksia.

Ohjuksia on tarkoitus käyttää Ilmavoimien uusissa F-35-monitoimihävittäjissä, mutta ne pystytään laukaisemaan tarvittaessa myös JASSM-yhteensopiviksi muokatuista nykyisistä F-18 Horneteista.

Venäläiset sotilaskoneet Suomessa: Hornetit kävivät vieraiden tuntumassa

Rajavartiolaitos epäilee esitutkinnan perusteella neljän venäläisen sotilasilma-aluksen loukanneen Suomen ilmatilaa maanantaina 10.6. Loviisan ja Porvoon edustalla.

Syvimmillään alueloukkaus ulottui noin 2,5 kilometrin syvyyteen Suomen ilmatilassa.

– Kyseiset ilma-alukset tunnistettiin visuaalisesti Ilmavoimien päivystyskoneiden toimesta. Ilmavoimien koneet olivat siivellä tunnistustilanteessa epäillyn alueloukkauksen aikana, Rajavartiolaitos kertoo tiedotteessa.

Alueloukkaus kesti noin neljä minuuttia.

Sää tapahtuma-alueella oli Rajavartiolaitoksen mukaan hyvä.

– Sää tai muu alueen lentoliikenne ei vaikeuttanut venäläisten ilma-alusten reitillä pysymistä. Venäläisillä koneilla ei ollut lentosuunnitelmaa eikä SSR-koodia, Rajavartiolaitos kertoo.

Rajavartiolaitos on esittänyt syyttäjälle tapahtuneen alueloukkauksen esitutkinnan rajoittamista. Esitutkinnan perusteella on viranomaisen mukaan ilmeistä, ettei alueloukkauksesta epäiltyjä henkilöitä kyetä tunnistamaan tai tavoittamaan esitutkintaa ja syytetoimia varten.

Aiemmin Rajavartiolaitos tiedotti, että Suomen ilmatilassa kävi kaksi venäläistä pommikonetta ja kaksi hävittäjää.

F-35-hävittäjiin tulee Suomessa rakennetut eturungot

Puolustustarvikekonserni Patria saa merkittävän aseman F-35-hävittäjien tuotannossa, kun se valmistaa laskutelineiden lisäksi monitoimihävittäjien eturungot Jämsän Hallissa. Asiasta kertoo puolustusvoimien uutislehti Ruotuväki.

Lockheed Martin on hyvin tarkka siitä, mitä yhtiöitä se hyväksyy alihankkijoikseen. Aiemmin eturunkoja ei ole koottu muualla kuin Yhdysvalloissa.

– Kyseessä on osoitus siitä, että olemme olleet luotettava toimija yhteistyössä ja nykyisen hävittäjäkaluston suhteen. Toisaalta meillä on ollut huollon lisäksi tuotantoa, ja tämä kokonaisuus kertoo siitä, mihin pystymme, kertoo Ruotuväelle Patrian F-35-hankejohtaja Petri Hepola.

Suomi hankkii 64 F-35A Lightning II -monitoimihävittäjää. Hankinnan arvo on yhdeksän miljardia euroa. Jo hankkeen tarjouskilpailuvaiheessa teollisen yhteistyön arvon vaatimukseksi asetettiin 30 prosenttia kokonaisarvosta, eli noin 2,7 miljardia euroa.

Jämsän hallista toimitukset alkavat vuonna 2026. Sopimus kattaa 400 eturunkoa ja laskutelinettä. Jämsän Halliin tulee noin 50-100 ja Linnavuoreen noin 50 uutta työpaikkaa.

Suurin osa Hallissa kootuista osista menee muiden maiden hävittäjiin.

– Valmiit osat lähetetään Texasiin, missä Lockheed Martin tekee hävittäjien loppukokoonpanon, eli valmistamamme osat liitetään muihin koneen osiin, Hepola kertoo Ruotuväelle.

”Suomalaisten osaaminen on vertaansa vailla” – Ilmavoimat aloittaa tehtävät Romaniassa

Ilmavoimat osallistuu seitsemän F/A-18 Hornet-hävittäjän ja alle Sadan sotilaan osastolla Naton yhteisen puolustuksen rauhan ajan tehtäviin Romaniassa kesä-heinäkuussa 2024.

Ilmavoimien ensimmäisen merkittävän Nato-operaation tavoitteena on tehostaa läsnäololla ja valmiudella Romanian, Bulgarian ja koko Naton ilmapuolustusta sekä osallistua liittokunnan ilmatilan valvontaan ja turvaamiseen.

Naton ilmavoimajohtoporras (Allied Air Command, AIRCOM) toteutti Mihail Kogălniceanun tukikohdassa kesäkuun ensimmäisellä viikolla kaksiosaisen evaluoinnin, jossa todennettiin suomalaisen hävittäjäosaston kyky aloittaa Naton operatiiviset päivystystehtävät.

AIRCOM:in esikunnan tactical evaluation- eli TACEVAL-tiimi Saksan Ramsteinista suoritti yleisen evaluoinnin, jossa tarkastettiin suomalaisen osaston kaikkien toimialojen osaaminen Naton taktiikoista, tekniikoista ja toimintatavoista.

Evaluoinnin toinen osa koostui AIRCOM:in alaisen Torrejónin monikansallisen ilmaoperaatiokeskuksen suorittamasta operaatiokohtaisesta arvioinnista, jossa todennettiin hävittäjäosaston valmius aloittaa operatiivinen päivystystoiminta Romaniassa.

‒ Evaluoinnissa arvioitiin käytännössä, osaako joukko toimia Naton taktiikoiden, tekniikoiden ja toimintatapojen mukaisesti. Samalla todennettiin johtamisjärjestelmien toimivuus ja yhteensopivuus, jotta päivystyskoneet saadaan tarvittaessa käskytettyä ilmaan. Saimme evaluoinnista hyvää palautetta ja olemme nyt valmiina aloittamaan päivystystehtävät Naton sotilaallisen komentorakenteen johdossa, kertoo hävittäjäosaston komentaja, everstiluutnantti Rami Lindström Karjalan lennostosta.

Tiivistä yhteistyötä Britannian ilmavoimien kanssa

Suomalaiset Hornet -hävittäjät päivystävät Mihail Kogălniceanun tukikohdassa osana Naton Air Policing -toimintaa vuoroviikoin Britannian kuninkaallisten ilmavoimien Typhoon-hävittäjien kanssa.

Romanian ilmavoimien F-16-hävittäjät puolestaan päivystävät Feteștin tukikohdassa. Suomalaisten hävittäjien läsnäolo Romaniassa on osa Naton laajempaa Air Shielding -toimintaa, jossa liittokunnan yhteistä puolustusta ja pelotetta vahvistetaan hävittäjien ja ilmatorjuntayksiköiden tehostetulla läsnäololla sekä harjoitustoiminnalla Naton itäisissä jäsenmaissa.

Brittien kanssa tehdyn tiiviin yhteistyön ansiosta suomalaisen hävittäjäosaston toiminta on alkanut sujuvasti. Mihail Kogălniceanun tukikohdassa on toiminut huhtikuun alusta alkaen RAF:n hävittäjäosasto, johon kuuluu kuusi Typhoon-hävittäjää ja noin 250 sotilasta. Suomalaiset ja britannialaiset hävittäjät operoivat Romaniassa rinnakkain heinäkuun loppuun asti.

‒ Olemme erittäin ylpeitä voidessamme jakaa vastuun Naton tehostetusta päivystystoiminnasta yhdessä Suomen ilmavoimien kanssa. Olemme työskennelleet yhdessä kuukausien ajan valmistautuessamme suomalaisten hävittäjien saapumiseen ja tulemme oppimaan kesän aikana paljon toisiltamme, sillä suomalaisten osaaminen on vertaansa vailla. Haluan onnitella Suomen ilmavoimia evaluoinnin läpäisystä ja toivottaa heille menestyksekästä komennusta Romaniassa, toteaa RAF:n hävittäjäosaston komentaja, everstiluutnantti Karl Bird.

Suomalaiselle hävittäjäosastolle sertifikaatti päivystystehtäviin

Torrejónin monikansallisen ilmaoperaatiokeskuksen apulaiskomentaja, Kreikan ilmavoimien prikaatikenraali Avraam Kazantzoglou luovutti suomalaiselle hävittäjäosastolle virallisen valmiussertifikaatin tiistaina. Mihail Kogălniceanun tukikohdassa pidettyyn juhlalliseen tilaisuuteen osallistuivat kunniavieraina Romanian puolustusministeri Angel Tîlvăr ja Suomen Romanian-suurlähettiläs Leena Liukkonen.

Prikaatikenraali Kazantzoglou kiitti puheessaan Suomea panoksesta ja sitoutumisesta Euroopan ilmatilan turvaamiseen ja korosti Naton päättäväisyyttä puolustaa kaikkia jäseniään.

‒ Mustanmeren alue on strategisesti tärkeä liittokunnalle, joten toimintamme täällä Romaniassa osoittaa lujaa päättäväisyyttä suojella kansalaisiamme, puolustaa alueellista koskemattomuuttamme sekä turvata vapauttamme ja demokratiaamme, hän sanoi.

– Suomalaisen hävittäjäosaston lähettäminen Romaniaan heti Suomen Nato-jäsenyyden jälkeen sekä yhteistyö Iso-Britannian kuninkaallisten ilmavoimien kanssa ovat kristallinkirkkaita viestejä siitä, että liittolaisina olemme yhdessä vahvempia, Kazantzoglou totesi.

Karjalan lennoston komentaja, eversti Johan Anttila osallistui tilaisuuteen Suomen ilmavoimien komentajan edustajana. Anttila korosti liittolaisten tuen merkitystä ja kiitti suomalaisen hävittäjäosaston henkilöstöä kovasta työstä.

‒ Olen varma, että Nato-integraatiomme ottaa suuren edistysaskeleen tämän operaation aikana, kiitos yhteistyön Iso-Britannian ja Romanian ilmavoimien kanssa. Naton jäsenenä Suomi on nyt osa liittokuntaa, joten meidän ei enää tarvitse ratkaista kaikkia ongelmia yksin. Tämä operaatio ei olisi ollut mahdollinen ilman liittolaistemme tukea. Haluan myös ilmaista syvän kiitollisuuteni suomalaisen hävittäjäosaston henkilöstölle, sillä he ovat tehneet lähes mahdottomasta totta. Suuri kiitos kaikille tiimimme jäsenille – yhdessä olemme vahvempia, Anttila sanoi.

Puolustusvoimat hankkii pitkän kantaman ohjuksia

Ohjukset kasvattavat kauaskantoisen ilmasta maahan suorituskyvyn kantamaa. Ohjukset toimitetaan tulevien F-35-monitoimihävittäjien käyttöönoton aikataulussa.

JASSM-ER-ohjuksia (Joint Air-to-Surface Standoff Missile – Extended Range) aiotaan käyttää Hornet-suorituskyvyn korvaavassa F-35A-monitoimihävittäjässä.

– Asevaikutuksen kantamalla on edelleen keskeinen merkitys taistelukentällä. Nyt tehtävä hankinta parantaa näiltä osin Puolustusvoimien suorituskykyä merkittävästi, Antti Häkkänen (kok.) kertoo tiedotteessa.

Myyntiluvan Lockheed Martinin valmistamille AGM-158B JASSM-ER ohjuksille Yhdysvaltain kongressi antoi HX-hankkeen kilpailutuksen aikana vuonna 2020.

Yhdysvaltain lisäksi JASSM-ohjuksia käyttää vain harvalukuinen joukko liittolaisia.

Puolustusvoimien komentaja TS:lle: ”Ensimmäiset F35-lentäjät aloittavat koulutuksen jo ensi vuonna”

Seuraavat kolme vuotta tulevat olemaan tärkeitä puolustusvoimien materiaalihankintojen kannalta, kertoo kuun alussa pestissään aloittanut tuore Puolustusvoimien komentaja Janne Jaakkola Turun Sanomien haastattelussa.

Vuosina 2025-2027 aletaan valmistautumaan uusien, Puolustusvoimien suorituskykyä kasvattavien järjestelmien käyttöönottoon.

Vuosikymmenen lopun lähestyessä moni puolustusvoimien hankinta alkaakin konkretisoitua, ensimmäisten F35-hävittäjien ja merivoimien uusien Pohjanmaa-luokan korvettien tullessa käyttöön.

Myös Israelista tilattu korkeatorjuntakykyinen David’s Sling-ohjusjärjestelmä tullaan toimittamaan Suomeen lähivuosina, mutta tarkkaa aikataulua ei ole vielä ilmoitettu.

– Ensimmäisiin (F35-hävittäjä) koneisiin ollaan jo valmistamassa osia. Odotusarvo on, että koneita alkaa valmistua tuotantolinjalta 2025. Vuonna 2026 on tarkoitus, että ensimmäinen kone tulee Suomeen.

Ensimmäiset lentäjät konetyypille on jo valittu, ja he lähtevät koulutukseen Yhdysvaltoihin loppuvuodesta 2025.

Myös koulutus Merivoimien uusien korvettien järjestelmiin on alkanut, ja tarkoituksena on, että Pohjanmaa-luokan ensimmäinen alus laskettaisiin vesille vuonna 2027.

Jaakkolan mukaan suurhankkeiden valmistuessa onkin seuraavaksi aika kääntää katse maavoimiin, ja erityisesti tykistön, raketinheittimien, ja panssariajoneuvojen modernisointiin.

Huolimatta kuitenkin suurimmista investoinneista vuosikymmeniin ja Nato-jäsenyyden mukanaan tuomista muutoksista, Jaakkola painottaa, että asevelvollisarmeija ja reserviläiset ovat edelleen Suomen maanpuolustuksen selkäranka, ehkä jopa nyt enemmän kuin koskaan.

Jaakkola korostaa Suomen tarvetta kantaa vastuunsa liittoumassa ja olla aktiivinen turvallisuuden tuottaja, eikä vain sen kuluttaja.

Hänen mukaansa Suomi on jo nyt hyötynyt merkittävästi liittouman resursseista esimerkiksi itärajan valvonnassa, hyödyntäen esimerkiksi tiedustelulennokkeja ja valvontakoneita.

– Meillä on pääsy järjestelmiin, joihin ei kansallisesti koskaan olisi varaa. Puhutaan siis suurimman mittaluokan kehittyneimmistä järjestelmistä.

Ilmavoimat Nato-tehtäviin Romaniaan

Naton ilmapuolustuksen rauhan ajan tehtäviä toteutetaan Air Policing ja Air Shielding -toiminnoilla. Air Policing -toiminnalla jäsenmaiden ilmavoimat huolehtivat liittokunnan ilmatilan valvonnasta ja turvaamisesta.

Air Shielding -toiminta puolestaan käsittää hävittäjien ja ilmatorjuntayksiköiden tehostetun läsnäolon Naton itäisissä jäsenmaissa.

Tehostettuun läsnäoloon osallistuvien hävittäjäosastojen tehtäviin sisältyy ilmavalvonnan päivystystoimintaa, partiolentoja Naton integroidun ilma- ja ohjuspuolustuksen johdossa sekä harjoitustoimintaa ja liittokunnan yhteisen pelotteen ylläpitämistä.

Naton jäsenmaiden ilmavoimien hävittäjäosastot ovat osallistuneet tehostettuun läsnäoloon muutamista viikoista useisiin kuukausiin kestävissä rotaatioissa. Suomi osallistuu toimintaan ensimmäistä kertaa kesällä Romaniassa yhdessä Britannian ilmavoimien kanssa.

Pääasiassa Karjalan lennoston kantahenkilökunnasta koostuva suomalainen hävittäjäosasto tukeutuu Mihail Kogălniceanun lentotukikohtaan, joka sijaitsee Kaakkois-Romaniassa lähellä Constanțan kaupunkia.

Tehostettua läsnäoloa Romaniassa, Bulgariassa ja Mustanmeren alueella

Naton ilmapuolustuksen tehostettu läsnäolo Mustanmeren alueella täydentää Romanian ja Bulgarian ilmavoimien suorituskykyjä. Ilmavoimien Hornet -hävittäjät osallistuvat tehostettuun läsnäoloon 3.6.‒31.7.2024 välisenä aikana.

Ilmavalvonnan päivystystoiminta ja partiolennot toteutetaan aseistetuilla hävittäjillä, jotka on varustettu ilmataisteluohjuksin, tykein ja omasuojajärjestelmin. Suomalaiset hävittäjät päivystävät vuoroviikoin Britannian ilmavoimien Typhoon-hävittäjien kanssa.

Romaniaan lähtevän suomalaisen osaston vahvuus on enintään kahdeksan Hornet-hävittäjää ja sata sotilasta. Henkilöstöä vaihdetaan kesän aikana, jotta mahdollisimman moni sotilas ehtii saamaan käytännön kokemusta yhteistoiminnasta liittolaisten kanssa.

‒ Ilmapuolustuksen tehostettu läsnäolo Mustanmeren alueella on osa Naton perusajatusta, jonka mukaan kaikki liittolaiset valmistautuvat tukemaan toisiaan yhteisen puolustuksen ja pelotteen ylläpitämisessä. Osallistumalla ensimmäistä kertaa tehostettuun läsnäoloon vahvistamme omalta osaltamme Naton yhtenäisyyttä ja kehitämme yhteistoimintakykyä liittolaisten kanssa, kertoo Ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen tiedotteessa.

‒ Ilmavoimien osalta toiminnan tavoitteena on edistää Nato-integraatiotamme, syventää Suomen ja Iso-Britannian ilmavoimien kahdenvälistä yhteistyötä sekä kehittää kykyämme operoida liittolaismaan tukikohdasta, Keränen jatkaa.

Ilmavalvonnan päivystystehtävien ja partiolentojen lisäksi suomalainen hävittäjäosasto lentää Romaniassa kesä-heinäkuun aikana Hornet-ohjaajien lentokoulutusohjelman mukaista koulutusta ja osallistuu liittolaismaiden harjoitustoimintaan.

Suomalaiset hävittäjät osallistuvat esimerkiksi Naton ilmavoimajohtoportaan (Allied Air Command, AIRCOM) Ramstein Legacy 24 -harjoitukseen, joka järjestetään Romanian ja Bulgarian ilmatilassa kesäkuussa.

Ilmavoimien komentaja lensi poistuvan Hornetin viimeisen lennon

Ensimmäinen käytöstä poistettava Hornet on lentänyt viimeisen lentonsa.
F/A-18 Hornet -kaluston koneyksilö HN-401 oli esillä Ilmavoimien komentajan mediatilaisuudessa Satakunnan lennostossa Pirkkalassa, Ilmavoimat kertoo X-päivityksessä.

Tilaisuuden jälkeen Ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen lensi hävittäjän Jämsän Halliin, jonne se varastoidaan. Koneen osia voidaan käyttää Ilmavoimien muiden Hornetien varaosina ja vaihtolaitteina.

HN-401 on Ilmavoimien mukaan niin sanottu fleet leader, eli koneyksilö, jolla on yli 27 palvelusvuoden aikana lennetty suunnitelmallisesti enemmän. Se on pyritty valitsemaan lentotehtäviin, joiden tiedetään rasittavan rakennetta eniten. Näin on saatu tietoa muun muassa lentokoneen rungon väsymisestä, jota on voitu hyödyntää Hornet-laivueen elinkaaren arvioinnissa.

Hornetit poistetaan käytöstä 2030-luvun vaihteessa ja yhdysvaltalaiset F-35-hävittäjät korvaavat ne 2025–2030.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)