Verkkouutiset

Suomi vaatii EU:lta autoille tiukempia päästörajoja

Ministerit keskustelevat autojen ja pakettiautojen CO2-päästörajoista EU:n ympäristöneuvoston kokoukseen Luxemburgissa maanantaina.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Komissio antoi asetusesityksen uusien autojen ja pakettiautojen hiilidioksidipäästörajoiksi jo marraskuussa 2017. Ehdotetut raja-arvot ovat Suomen näkemyksen mukaan riittämättömät.

Suomen linjan mukaan raja-arvoja tulisi kiristää, jotta politiikka olisi linjassa Pariisin sopimuksen sitoumusten kanssa ja tarvittavat päästövähennykset saavuttaisiin.

EU:n tasolla asetettavat velvoitteet ovat yksi tehokkaimmista keinoista vaikuttaa ajoneuvojen energiatehokkuuteen.

– Liikenne on ainoa sektori, jossa EU:n päästöt ovat viime vuosina kasvaneet. Tähän on tartuttava rivakasti: lainsäädännön on tuettava liikenteen päästöjen tehokasta vähentämistä tai päästövähennykset kaatuvat muiden sektoreiden hoidettavaksi. Se olisi kallis tie, asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) sanoo.

Tiilikainen osallistuu ilmastopolitiikaltaan kunnianhimoisten EU-maiden Green Growth Groupin (GGG) tapaamiseen. GGG käsittelee autojen päästörajojen lisäksi muun muassa EU:n pitkän aikavälin – vuoteen 2050 ulottuvaa – ilmastostrategiaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)