Suomen peliteollisuuden on alan etujärjestön Neogames Finland ry:n mukaan laskettu alkaneen 25 vuotta sitten Housemarque ja Remedy -pelistudioiden perustamisvuonna 1995. Ennen tätä pelien kehitystoiminta on ollut yksittäisten pelinkehittäjien ja peliharrastajien harteilla.
Juhlan kunniaksi peliala järjestää The Finnish Game Awards -palkintogaalan digitapahtumana 18. elokuuta.
Neogamesin keräämien tietojen mukaan Suomen pelialan liikevaihto kasvoi viime vuonna dellisvuodesta noin viisi prosenttia 2,2 miljardiin euroon. Neljä yhtiötä ylsi yli sadan miljoonan euron vuosiliikevaihtoon: Small Giant Games, Seriously, Supercell ja Rovio.
– Viiden prosentin vuosikasvu osoittaa, että Suomen pelialan pohja on vahva ja menestyvien yritysten rintama on laajempi kuin koskaan ennen, kertoo tiedotteessa Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen.
Täysin uusia pelijulkaisuja syntyy hönen mukaansa aiempaa vähemmän, koska pelit ovat pitkäikäisempiä palveluja yksittäisten julkaisujen sijaan.
– Myös uusia pelialan yrityksiä on syntynyt aiempaa vähemmän, mutta niitä perustavat entistä kokeneemmat pelialan konkarit, Hiltunen painottaa.