Työntekijät pakkaamassa tavaroita sinkkupäivänä Pekingissä keskiviikkona. LEHTIKUVA / AFP

Singles’ Day Suomessa kohtuullisen tuntematon

Tuoreessa kyselyssä puolet vastaajista ei ollut edes koskaan kuullut sinkkujen verkko-ostospäivästä.

Kiinasta lähtöisin oleva Singles’ Day on verkkokauppajätti Alibaban keksimä ostosjuhla, joka on kasvanut vuosien mittaan varsin suureksi myynniltään. Suomessa sinkkupäivä ei kuitenkaan ole hintavertailupalvelu Hintaoppaan mukaan kovin tunnettu.

Hintaoppaan kyselyssä yli puolet vastaajista ei ollut koskaan kuullutkaan sinkkupäivästä. Noin kolmannekselle päivä oli tuttu, mutta ostoksia he eivät ole tehneet. Vain joka kymmenes oli tehnyt ostoksia sinkkupäivänä. Miehet tuntevat sinkkupäivän hieman naisia paremmin.

– Hintaoppaassa päivä on kasvattanut suosiotaan vuosi vuodelta. Vuonna 2019 sinkkupäivä oli Hintaoppaan kävijämäärissä 56 prosenttia edellisvuotta suurempi. Tänä vuonna 27. marraskuuta vietettävä Black Friday tunnetaan kuitenkin edelleen paljon paremmin ja se ylittää hakumäärissä sinkkupäivän selvästi, kertoo tiedotteessa Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Viime vuonna sinkkupäivänä Hintaoppaan listaamista noin 400 000 tuotteesta oli alennuksessa viidesosa. Kuudella prosentilla tuotteista hinta putosi vähintään 10 prosenttia, ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 19.

– Vaikka hinta laski kohtuullisen pienellä osalla tuotteista, voi näitä tiettyjä tuotteita saada tuntuvallakin alennuksella. Läheskään kaikissa verkkokaupoissa sinkkupäivää ei vietetä ja osa taas säästelee parhaita alennuskampanjoita Black Fridayta varten, Matinvesi-Bassett arvioi.

Kun otetaan huomioon kaikki Hintaoppaan listaamat tuotteet, hinnat laskivat viime vuonna sinkkupäivänä yhteensä vain noin puoli prosenttia.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt