Verkkouutiset

Satama Jiangsun maakunnassa Kiinassa. / AFP / LEHTIKUVA / Str

Shokki taloudelle? Sulkutilat jumiuttaisivat toimitusketjut

Epidemian ryöpsähtäminen Kiinassa aiheuttaisi häiriöitä koko maailmantalouden tasolla.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kiinan tiukan koronalinjan pelätään kärjistävän maailmantalouden toimitusongelmia kuluvan vuoden aikana.

Maan hallinto on pitänyt kiinni niin sanotusta koronan nollastrategiasta, jonka myötä paikallisiin tartuntaryppäisiin on vastattu miljoonia ihmisiä kattavalla massatestauksella ja sulkutiloilla.

Herkästi leviävän omikronmuunnoksen hallinta voi osoittautua vielä vaikeammaksi. New York Times -lehden haastattelemat analyytikot pelkäävät tilanteen pahenevan lähiviikkoina, sillä lähestyvät Pekingin olympialaiset lisäävät hallinnon painetta pitää tartunnat nollassa.

Saatavuusongelmat ovat jo heijastuneet Yhdysvalloissa inflaatioon, joka on tällä tällä korkeammalla tasolla kuin kertaakaan 40 vuoden aikana.

– Mielestäni ratkaiseva kysymys on se, onnistuvatko kiinalaiset pitämään tilanteen hallinnassa vai eivät. Jos he sulkevat satamakaupunkeja, niin logistiset häiriöt pahenevat, Yhdysvaltain ja Kiinan välisen USCBC-kauppaneuvoston johtaja Craig Allen sanoo.

Tehtaiden ajoittaiset sulkemiset ja esimerkiksi rahtilaivojen karanteenit ovat hidastaneet toimituksia ja nostaneet rahtihintoja uusiin ennätyksiin. Omikronaallon aiheuttamat sairaustapaukset ovat lisäksi häirinneet viime viikkoina toimituksia niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissa.

Flexport-yhtiön arvion mukaan tuotteen toimittaminen kiinalaisesta tehtaasta Yhdysvaltain länsirannikolle vei tammikuun alussa 113 päivää, kun sama onnistui vuoden 2019 alussa alle 50 päivässä.

Presidentti Joe Bidenin hallinto on pyrkinyt helpottamaan tilannetta infrastruktuuriin liittyvillä investoinneilla ja satamien aukioloaikojen pidennyksillä. Neuvottelu yli 22 000 satamatyöläisen työehdoista voi aiheuttaa lisää häiriöistä loppukeväästä.

– Jos neljä ovea on suljettu, ja yksi niistä saadaan auki, niin tämä ei vielä takaa nopeaa läpipääsyä. On turha tuudittautua ajatukseen, jonka mukaan kymmenen prosentin tehokkuuden lisäys satamissa ratkaisisi koko ongelmaa, Allen toteaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)