Kansanedustaja Mika Kari (sd.) on huolestunut ulkomaalaisten kuljetusyritysten ajo- ja lepoaikarikkomusten yleistymisestä Suomen maanteillä.
Helsingin Sanomat uutisoi tiistaina (14.8.) Helsingin poliisilaitoksen rikostorjuntayksikön havainnoista, että raskaan liikenteen kuljettajien ajo- ja lepoaikoja manipuloidaan yhä useammin.
– Poliisi puhuu jo uuden kansainvälisen kuljetusrikollisuuden rantautumisesta Suomeen. Kotimaisia kuljetusyrityksiä lyödään ahtaalle, jos tätä kasvavaa ilmiötä ei saada kuriin. Tähän kehitykseen on pystyttävä puuttumaan ajoissa.
– Katseet kääntyvätkin liikenne- ja viestintäministeriöön sekä sisäministeriöön, joiden tulee tehdä kaikkensa ajo- ja lepoaikarikkomusten kitkemiseksi tarkoituksenmukaisen lainsäädännön keinoin, Mika Kari painottaa tiedotteessaan.
Hänen mukaansa viranomaisten on varmistettava, että yrittäjät kilpailevat samalta viivalta. Rikollinen toiminta heikentää rehellisten yrittäjien toimintaedellytyksiä.
Kari muistuttaa, että kuljettajien ajo- ja lepoaikojen manipuloinnissa ei kuitenkaan ole kyse vain kuljetusalan kilpailun vääristämisestä. Manipulointi muodostaa myös kokonaan uuden liikenteen turvallisuusuhan.
– Viime vuosina sisäministeriössä ja poliisin liikennevalvonnan yksikössä on liikennevalvontaa hoidettu vain automaattista liikennevalvontaa eli peltipoliiseja lisäämällä. Peltipoliisi ei tarkista työaikoja tai ajoneuvon kuntoa.
– Säädöksiä ajo- ja lepoajoista ei ole tehty vain markkinoiden, vaan myös turvallisuuden lähtökohdista. Kukaan ei halua ylipitkiä päiviä tekeviä kuljettajia vaarantamaan muiden ihmisten turvallisuutta. Pahimmillaan kuljetusyritysten vilpillinen toiminta voi vaarantaa ihmishenkiä, Kari toteaa.