Autonromuja murskataan autokierrätysyritys Kuusakosken toimipisteellä Vantaalla lokakuussa. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

Romutuspalkkio tulee takaisin, mutta vain ilmastoaikein

Valtion rahoituksella vauhditetaan liikenteen siirtymista kohti fossiilittomia käyttövoimia.

Valtio alkaa maksamaan romutuspalkkiota hankittavan auton käyttövoimasta riippuen 1000–2000 euroa. Romutuspalkkion voi myös käyttää uuden sähköavusteisen polkupyörän, joukkoliikenteen kausilipun tai joukkoliikenteen matkustusoikeutta sisältävän liikkumispalvelun hankintaan, jolloin palkkio on enintään 1000 euroa.

Romutuspalkkiota myönnetään 2000 euroa uuden flexfuel-auton eli korkeaseosetanoliauton, kaasuauton, täyssähköauton tai enintään 95 grammaa kilometrillä hiilidioksidia päästävän ladattavan hybridin hankintaan. Jos hankittavan auton hiilidioksidipäästöt ovat enintään 120 grammaa kilometriä kohden, romutuspalkkio on 1000 euroa. Romutuspalkkiota varten on varattu kahdeksan miljoonaa euroa seitsemännessä lisätalousarviossa.

– Romutuspalkkio ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki ovat ensimmäiset Fossiilittoman liikenteen tiekartan toimenpiteet. Valtion rahoituksella vauhditamme henkilö- ja tavaraliikenteen siirtymään kohti ilmastoystävällistä liikkumista. Rahoitusta on tarjolla autoilijoille ja yrittäjille jo tänä vuonna, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kertoo tiedotteessa.

Nesteytettyä kaasua kaasua käyttävän uuden kuorma-auton hankintaan myönnetään tukea 12 000 euroa ja paineistettua kaasua käyttävälle 5 000 euroa. Hakija voi saada tukea enintään viidelle ajoneuvolle.

Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa huomenna 27. marraskuuta. Ne tulevat voimaan joulukuun alussa.

Valtio maksaa romutuspalkkiota 1.12.2020-31.3.2022. Hakemus tulee jättää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille viimeistään 2021 lopuunn mennessä. Valtio maksaa kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatukea 1.12.2020-31.12.2022.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt