Murhatun opettajan muistojuliste Ranskassa 21. lokakuuta. LEHTIKUVA / AFP Pascal Guyot

Professori näkee islamismissa ja cancel-kulttuurissa yhteistä

Ranskalaisopettajan murha sopi valitettavan hyvin identiteettipolitiikan aikakauteen.

Cornellin yliopiston kirjallisuuden professori Laurent Dubreuil toteaa raa’asti murhatun Samuel Patyn maksaneen hengellään sananvapauden opettamisesta.

Pariisin esikaupunkialueella työskennellyt 47-vuotias opettaja kertoi lokakuun alussa käsittelevänsä yhteiskuntatiedon tunnilla Charlie Hebdo -lehden julkaisemia karikatyyrejä profeetta Muhammedista. Oppilaille tarjottiin etukäteen mahdollisuus olla katsomatta kuvia.

Opettaja tuomittiin välittömästi sosiaalisessa mediassa.

– Viraalivideossa erään oppilaan muslimi-isä julkaisi sarjan perättömiä väitteitä. Hän kertoi tyttärensä osallistuneen sananvapautta käsittelevälle tunnille, jonne pääsy estettiin kaikilta muslimeilta. Opettajan väitettiin näyttäneen luokalle ”kuvan alastomasta miehestä” kuin se olisi esittänyt ”islamin profeettaa”. Hän väitti, että tytär oli erotettu koulusta vastustuksensa vuoksi, Laurent Dubreuil kirjoittaa Wall Street Journalin mielipidekirjoituksessa.

Oppilaan isä julkaisi sosiaalisessa mediassa Samuel Patyn nimen ja koulun osoitteen. Hän kehotti kaikkia samalla lailla ajattelevia muslimeita avustamaan opettajan erottamisessa. Tapausta kuvailtiin useissa otteissa ”rasismiksi” ja ”islamofobiaksi”.

Tapauksesta kuullut 18-vuotias tshetsheenipakolainen Abdoullakh Anzorov seurasi opettajaa koulupäivän jälkeen, pahoinpiteli ja puukotti tämän kuoliaaksi ja lopulta mestasi tämän. Anzorov julkaisi Twitterissä kuvan uhrinsa irrotetusta päästä. Puukon kanssa poliisia kohti hyökännyt Abdoullakh Anzorov ammuttiin seuraavana päivänä.

Rikos sopi identiteettipolitiikan aikakauteen

Professorin mukaan kyseessä ei ollut tavanomainen terrori-isku. Ranskassa iskuja ovat aiemmin tehneet terroristiryhmät tai yksittäiset ääri-islamistit, jotka eivät ole käyttäneet ulkoista apua.

– Patyn murhaajalla oli ilmeisesti yhteyksiä Syyrian jihadisteihin, mutta uhrin valitsivat väkijoukot Twitterissä. ”Järkyttyneet” ja ”loukkaantuneet” ihmiset kertoivat Patyn uhanneen heidän identiteettiään, Laurent Dubreuil kirjoittaa.

– He käytännössä vaativat, että Samuel Paty peruutettaisiin [canceled], Dubreuil jatkaa.

Hän viittaa sosiaalisessa mediassa yleistyneeseen cancel-kulttuuriin, jossa ihminen voidaan ”peruuttaa” vääränä koetun mielipiteen tai teon vuoksi. Toisinajattelijan olemassaolo kiistetään eli hänet eristetään sosiaalisesta piiristään. Ilmiötä on esiintynyt viime vuosina erityisesti ”valveutuneina” itseään pitävien länsimaalaisten vasemmistoaktivistien keskuudessa.

Dubreuil kertoo opiskelleensa murhatun opettajan kanssa kolme vuosikymmentä sitten Lyonissa. Hän on eri mieltä mediaväitteiden kanssa, joissa rikosta on kuvattu ”keskiaikaiseksi” tai ”barbaariseksi”.

– Se oli itse asiassa hämmästyttävän ajankohtainen. Teko juontaa juurensa 2000-luvun alun identiteettiä ylikorostavaan politiikkaan, ja sen tekijä sai inspiraationsa sosiaalisen median palveluista, professori sanoo.

Hänen arvioi demokraattinen yhteiskunnan olevan ristiriidassa ajatuksen kanssa, jonka mukaan politiikka olisi nähtävä eri identiteettien välisenä taisteluna. Erilaisten ihmisten on perinteisesti oletettu elävän sovussa keskenään ja omaksuvan yhteinen identiteetti tiettynä kansana.

Ranskassa Samuel Patya on juhlittu sankarina.

– Hänen sankaruutensa tarkoitti puhumista tuntemattomien kanssa ja tilan sallimista eriäville mielipiteille. Hänen maailmansa erosi kovasti nykyisestä, vaihtoehtoisesta yhteiskuntamallista, joka perustuu ryhmäidentiteetteihin, sensuuriin, tietämättömyyteen ja tuhoon, Laurent Dubreuil sanoo.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt