Alati kasvava verkkokauppa ja autojen maahantuonti on aiheuttanut uudenlaisen ongelman. Moni on voinut tulla vahingossa hankkineeksi talvirenkaat, jotka eivät sovikaan Suomen jäisille teille.
Yhä useammalla autoilijalla on Keski-Euroopan tieolosuhteille tarkoitetut talvirenkaat. Lumella kaikki talvirenkaat toimivat melko tasaisen varmasti, mutta jää- ja märkäpidossa eri renkaiden välillä on selviä eroja.
Keskieurooppalaiset talvirenkaat tai niin sanotut välikelin renkaat ovat erinomaisia märkäpidossa, eli kun lämpötila pysyy nollan yläpuolella. Näin ei kuitenkaan ole talvikuukausina Pohjoismaissa.
– Vaikka talvet ovat leudompia kuin ennen, lämpötila vaihtelee nollan molemmin puolin. Kun sää kylmenee nollan alle, tiet saattavat olla peilijäässä. Silloin autossa on oltava pohjoismaiset talvirenkaat, Nokian Renkaiden tuotekehitysjohtaja Olli Seppälä sanoo.
Käytännössä autoilijan on kuitenkin lähes mahdotonta erotella toisistaan eri olosuhteisiin suunnattuja talvirenkaita. Ostajia on voitu johtaa jopa harhaan, sillä renkaiden ominaisuuksista on aiemmin kerrottu vain märkäpito, melu ja vaikutus polttoainekulutukseen.
Talvella renkaan märkäpito ja jääpito ovat toisilleen vastakkaisia ominaisuuksia, joten jos kuluttaja katsoo vain tarrassa kerrottuja märkäpito-ominaisuuksia, voi tulla hankkineeksi vääränlaiset renkaat.
Tilanne muuttuu toukokuussa 2021, kun EU-rengasmerkintä uudistuu. Uudistuksen myötä käyttöön otetaan erillinen lumi- ja jääpitotarra, joka erottelee pohjoisiin olosuhteisiin soveltuvan renkaan muista talvirenkaista.
Myös Nokian Renkaat kertoo kehittelevänsä parhaillaan erillisiä talvirenkaita, joissa käytetään ponnahtavien nastojen teknologiaa. Uudessa konseptissa nastat nousisivat renkaan pintaan nappia painamalla.