Vihreiden pitkäaikainen vaikuttaja Osmo Soininvaara väläyttää Twitterissä, että Helsingin keskustan alle suunniteltu keskustatunneli voisi olla suljettu muilta kuin sähköautoilta.
– Yksi vaihtoehto olisi, että tunnelia saisi käyttää vain täyssähköautoilla. Laskisi kustannuksia olennaisesti, kun ei tarvitsisi huolehtia pakokaasuista eikä palamaan syttyvistä autoista. Tosin akkukin voi kärähtää, Soininvaara tviittaa.
Perjantaina julkistetun selvityksen mukaan keskustatunneli maksaisi 1,3-1,4 miljardia euroa. Vihreiden monet päättäjät ovat ampuneet alas tunnelin liian kalliina. Kaupungin läpiajoa helpottavan ja autoilua sujuvoittavan tunnelin on arvioitu lisäksi lisäävän autoilua ja päästöjä.
Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok.) puolustaa tviitissään tunnelihanketta.
– Minulla on unelma elävästä ja turvallisesta keskustasta, jossa rekat eivät rymistele katutasossa ja autojen sijaan on tilaa terasseille, kahviloille ja tapahtumille. Eurooppalaisissa kaupungeissa Tukholmasta Berliiniin, tunnelit ovat mahdollistamassa viihtyisämpiä keskustoja.
Soininvaara penää tietoa tunnelin kustannuksista.
– Kiinnostaa ennen kaikkea se, miten tämä rahoitettaisiin. Kaupungin strategiassa sanotaan, että pääosin autoiluun kohdistuvilla maksuilla. Esityksessä sanotaan, että noin puolet käyttökustannuksista käyttäjämaksuina, mutta investointikustanusten rahoituksesta ei sanota mitään, Soininvaara sanoo tviitissään.
Helsingin kaupunginvaltuutettu, kansanedustaja Juhana Vartiainen (kok.) ei tyrmää viestiketjussa keskustatunnelia.
– Tukholmassa asunut arvostaa tunnelien hyötyä. Mutta katsotaan kustannus-hyöty-laskelmia kriittisesti. Miksi tästä on käynnistynyt tällainen ennakoiva somekampanja? Eihän kovin moni ole tähän edes ehtinyt perehtyä, Vartiainen tviittaa.
Helsingin kaupungin virkamiesten laatima suunnitelma keskustatunnelista tulee tiistaina käsiteltäväksi kaupunkiympäristölautakuntaan, jossa sen etenemisestä päätetään.
Yksi vaihtoehto olisi, että tunnelia saisi käyttää vain täyssähköautoilla. Laskisi kustannuksia olennaisesti, kun ei tarvitsisi huolehtia pakokaasuista eikä palamaan syttyvistä autoista. Tosin akkukin voi kärähtää.
— Osmo Soininvaara (@OsmoSoininvaara) September 15, 2019
Tukholmassa asunut arvostaa tunnelien hyötyä. Mutta katsotaan kustannus-hyöty-laskelmia kriittisesti. Miksi tästä on käynnistynyt tällainen ennakoiva somekampanja? Eihän kovin moni ole tähän edes ehtinyt perehtyä.
— juhana vartiainen (@filsdeproust) September 15, 2019