Verkkouutiset

Vihreät ampuvat alas Helsingin keskustatunnelin

Vihreiden poliitikkojen mukaan raidehankkeet maksavat puolet vähemmän kuin keskustatunneli.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäen (vihr.) mielestä keskustatunneli on liian kallis. Tänään perjantaina julkistetun selvityksen mukaan keskustatunneli maksaisi 1,3-1,4 miljardia euroa.

Päivittäisiä matkoja olisi 44[nbsp]000. Vertailun vuoksi: Raide-Jokeri, Kruunusillat, Pasila-Kalasatama-ratikka ja Hernesaaren ratikka kuljettavat valmistuttuaan joka päivä 160[nbsp]000 henkilöä. Hintaa yhteensä 750 me, vain reilu puolet tunnelista, kaupunkiympäristöstä vastaava apulaispormestari Anni Sinnemäki kirjoittaa Twitterissä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Myös vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Kaisa Hernberg on ottanut kielteisen kannan keskustatunneliin osin samoin argumentein kuin puoluetoveri Sinnemäki.

– Keskustatunneli lisäisi selvityksen mukaan autoliikennettä kokonaisuudessaan 110[nbsp]000 ajoneuvokilometrillä vuorokaudessa. Tämä on ilmaston kannalta kestämätöntä. Helsingin investointien pitää vähentää päästöjä sen sijaan, että ne lisäävät päästöjä, Kaisa Hernberg kirjoittaa Twitterissä, jonne hän on listannut kymmenisen argumenttia tunnelia vastaan.

Myös Hernberg vertaa tunnelin kustannuksia raidehankkeiden kustannuksiin.

– Tunnelin hinnalla voitaisiin myös peruskorjata 50 koulua, Hernberg toteaa.

Tunneli palvelisi myös satamien liikennettä

Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtajan Kaisa Hernbergin mukaan tunnelihanke toisi toteutuessaan isoja, rumia sisäänajoaukkoja keskelle Helsingin hienoimpia maisemia. Tunneli aiheuttaisi hänen mukaansa myös ruuhkia sisäänajoaukkojen tuntumaan Lauttasaareen, Hermanniin ja Itäväylälle.

Maanalaisen kokoojakadun eli niin sanotun keskustatunnelin päätunnelia suunnitellaan Länsiväylältä Hermannin rantatielle pääosin 2+2-kaistaiseksi, jotta se voitaisiin toteuttaa turvallisena ja pitkälle tulevaisuuteen toimivana palvellen myös satamien liikennettä.

Keskustatunnelin jatkosuunnittelussa selvitettäisiin yhteydet kaikkiin kolmeen satamaan ja niiden lähialueiden katuverkkoon, katuyhteydet eteläisen kantakaupungin länsi- ja itäreunoille, esimerkiksi Hietalahdenrantaan tai Eiranrantaan sekä Laivasillankadulle ja yhteys Siltavuorenrantaan ja Sörnäisten rantatielle sekä keskustan huoltotunneliin.

Samassa yhteydessä keskustatunnelin kanssa on selvitetty kävelykeskustan laajentamista. Nämä kaksi hanketta kytkettiin yhteen pormestari Jan Vapaavuoren (kok.) ehdotuksesta.

Kävelykeskustan osalta Kaivokatua on tutkittu joukkoliikennekatuna ja Esplanadeille on tarkasteltu kahta erilaista ratkaisua.

Toisessa vaihtoehdossa sekä Pohjois- että Eteläesplanadi ovat yksikaistaisia katuja, jolloin jalkakäytäviä voidaan pääsääntöisesti leventää yhden ajokaistan leveydeltä. Toisessa vaihtoehdossa kävelykatujen muodostama alue on yhtenäinen ja nykyistä selkeästi laajempi Pohjoisesplanadin ollessa kävelykatu ja Eteläesplanadin 1+1 -kaistainen kaksisuuntainen katu.

– Kävelykeskustan osalta suunnitelma toisi vain pieniä, joskin oikean suuntaisia parannuksia. Näitä on mahdollista edistää myös ilman puolentoista miljardin tunnelihanketta, Kaisa Hernberg kirjoittaa.

Kannattaako tunneliselvityksiä jatkaa?

Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtajan mielestä on hyvä pohtia, kannattaako tunneliselvityksiä jatkaa, kun nyt jo on selvää, ettei hanketta pystytä rahoittamaan aiotulla tavalla.

Hänen mukaansa selvitysaineisto osoittaa, että tunnelin käyttömaksuilla ei voida kustantaa rakentamiskustannuksia, vaan ainoastaan ylläpitokuluja.

– Käyttömaksujen korottaminen vähentäisi tunnelin käyttäjämääriä, mikä veisi hankkeen kannattavuudelta pohjan, Hernberg toteaa.

Keskustatunneli- ja kävelykeskustasuunnitelmat ovat tulossa Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan käsiteltäväksi ensi viikon tiistaina. Sinnemäki toimii lautakunnan puheenjohtajana.

Sinnemäen ja Hernbergin lisäksi myös vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja, helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Emma Kari sekä useat muut vihreät aktiivit ovat ottaneet keskustatunnelia vastustavia kantoja sosiaalisessa mediassa.

– Aikoinaan Helsingissä kauhisteltiin Kruunusiltojen raitiotiehankkeen hintaa. Keskustatunnelin hinnalla voitaisiin rakentaa viisi vastaavaa raitiotiesiltaa, Emma Kari kirjoittaa Twitterissä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)