Verkkouutiset

Lonkeron myynti väheni Alkossa 46,2 prosenttia

Alkuvuoden myyntiin vaikutti uudistunut alkoholilaki, joka on tullut voimaan puolen vuoden aikana vaiheittain.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Alkon myyntivolyymi laski tammi-kesäkuussa 7,3 prosenttia 40,4 miljoonaan litraan. Oluiden ja long drink -juomien myynti laski Alkon mukaan selvästi. Oluen litramyynti väheni 28,6 prosenttia ja long drinkkien 46,2 prosenttia. Siiderien myynti väheni 16,1 prosenttia.

– Alkuvuoden myyntiin vaikutti uudistunut alkoholilaki, joka on tullut voimaan puolen vuoden aikana vaiheittain. Tammikuun alusta Alkon ulkopuolella myytävän alkoholin tilavuusprosenttirajaa korotettiin 4,7 prosentista 5,5 prosenttiin. Lisäksi alkoholiveroa kiristettiin alkuvuodesta. Muutokset ovat laskeneet litramyyntiä erityisesti juomasekoitusten ja oluiden tuoteryhmissä, kertoo Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen tulostiedotteessa.

Myös väkevien myynti jatkoi laskuaan alkuvuonna. Sen sijaan roseeviinien ja kuohuviinien kasvoi edellisestä vuodesta. Alkoholittomien tuotteiden litramyynti kasvoi 6,5 prosenttia.

Alkoholijuomaverollinen liikevaihto väheni 3,1 miljoonalla 539,2 miljoonaan euroaon. Alkoholilain muutokset vaikuttivat laskevasti liikevaihtoon, mutta asiakkaiden kasvanut kiinnostus kalliimpia tuotteita kohtaan korvasi Alkon mukaan osan volyymilaskun vaikutuksesta keskihinnan kehityksen kautta. Lisäksi alkoholijuomaveron korotus kasvatti alkoholijuomaverollista liikevaihtoa.

Alkon liikevoitto parani vuodentakaisesta 18,5 miljoonasta 20,1 miljoonaan euroon. Alko arvioi koko vuoden tuloksen kehittyvän ennakoitua paremmin, mutta jäävän hieman viime vuoden tasosta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)