Pandemiavuonna myös uskonnolliset yhteisöt ovat kasvavissa määrin siirtyneet verkkoympäristöön. Nyt ainakin Yhdysvalloissa monet kirkot ovat sitoutuneet yhteistyöhön sosiaalisen median alustojen, kuten Facebookin kanssa. Asiasta uutisoi The New York Times.
Facebook saattaa tuntua epätavalliselta kumppanilta seurakunnalle. Facebook on kuitenkin kertonut näkevänsä tässä suuren strategisen mahdollisuuden houkutella lisää sitoutuneita käyttäjiä alustalleen. Yhtiön tavoitteena onkin tulla uskonnollisten yhteisöiden virtuaaliseksi kodiksi, ja se toivoo, että kirkot, moskeijat ja synagogat alkavat perustaa niin jumalanpalvelukset, rahan keräämiset kuin rennommatkin uskonnollisten yhteisöjen kokoontumiset heidän alustalleen.
– Haluan ihmisten tietävän, että Facebook on paikka, jossa he voivat välittömästi ottaa yhteyttä ryhmään ihmisiä, jotka välittävät heistä, kerto Facebookin globaalien uskontokumppanuuksien johtaja Nona Jones.
Myös monet uskonnolliset ryhmät ovat kertoneet näkevänsä uuden mahdollisuuden henkisesti vaikuttaa yhä useampiin ihmisiin Facebookissa. Onhan alusta maailman suurin ja vaikutusvaltaisin sosiaalisen median yritys.
– Uskonnolliset järjestöt ja sosiaalinen media sopivat luonnollisesti yhteen, koska pohjimmiltaan molemmat tavoittelevat ihmisten välistä yhteyttä, selittää Facebookin operatiivinen johtaja Sheryl Sandberg.
On kuitenkin tarpeen myös tunnustaa yksinomaan online-kokemuksiin perustuvan yhteisön rajat. Yhteistyö herättää paitsi käytännön kysymyksiä myös filosofisia ja moraalisia huolenaiheita. Erityisesti Facebookin mahdollisuus kerätä arvokasta käyttäjätietoa aiheuttaa asiantuntijoiden mukaan valtavia huolenaiheita.