Verkkouutiset

Näin terveysturvallinen maahantulo varmistetaan – ”päätöksenteolla kiire”

Työryhmän mukaan lento- ja laivayhtiöt pitää velvoittaa vaatimaan hyväksyttävät terveysdokumentit jo lähtömaassa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Laajapohjainen asiantuntijaryhmä on laatinut yhteisen suosituksen terveysturvallisen maahantulon järjestämisestä. Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljasen asettaman työryhmän puheenjohtajana on toiminut ylilääkäri Eero Hirvensalo.

– Työryhmä on täysin yksimielinen esityksessään ja näkee, että näillä pikaisilla toimenpiteillä voidaan turvallinen matkustaminen varmistaa, vaikka matkustajamäärät nousevat, Hirvensalo toteaa tiedotteessa.

Työryhmä esittää, että lento- ja laivayhtiöt tulee velvoittaa vaatimaan asiakkailtaan hyväksyttävät terveysdokumentit jo lähtömaassa. Vastaavaa käytäntöä sovelletaan lentoliikenteessä jo lähes kaikissa muissa EU-maissa.

Työryhmän mukaan tiedot voidaan varmistaa matkalle lähtiessä muiden matkustusdokumenttien tarkistamisen yhteydessä ilman erillistä tarkastuspistettä. Tällöin maahan tullessa ei dokumentaatiota enää tarkisteta pistokokeita tai tiettyjä kohdennettuja ryhmiä lukuun ottamatta.

EU:n ulkopuolisista, ns. kolmansista maista saapuva matkustaja joutuisi todentamaan terveydellisen matkustusoikeutensa sekä lähtömaassa että rajavalvonnan yhteydessä maahan saavuttaessa. Terveystodistusvelvoite integroidaan osaksi lentoyhtiöiden ja laivayhtiöiden asiakaspalvelujärjestelmiä niin pitkäksi aikaa, kun pandemian hoito sitä edellyttää.

Työryhmän mukaan Suomeen on voitava saapua turvallisesti ja sujuvasti myös jatkossa, kun matkustusrajoitukset puretaan ja kansainväliset matkustajamäärät taas kasvavat. Terveysturvallisen maahantulon varmistamiseksi on terveystarkastuskäytäntöjen muututtava tämän mukaisesti.

Terveystarkastus kentällä sitoo paljon henkilöstöä. Matkustajamäärien monikertaistuessa ei tarkastuksia voida jatkaa nykyisessä muodossa sen edellyttämän kohtuuttoman suuren henkilöstötarpeen, maahantulon viivästymisen ja tilapuutteen vuoksi.

Työryhmän mukaan koronapandemia on tuonut esiin maahantuloa koskevassa lainsäädännössä olevia epäselvyyksiä ja puutteita. Nämä tulee tunnistaa ja varmistaa. Tarvittava lainsäädäntötyö tulee välittömästi käynnistää.

– Päätöksenteolla on kiire, rajavalvonta poistuu 25.5. ja korvaava toimintamalli on oltava tuolloin voimassa. Tavoitteena on, että tämä konkreettinen ehdotus vauhdittaa asian päätöksentekoa. Nyt julkaistu toimintamalli on vahva lento- ja satamaliikenteen asiantuntijanäkemys suunnittelun perustaksi, sillä ehdotus on valmisteltu laajassa yhteistyössä. Tämä ehdotus vaatii valtioneuvostolta lainvalmistelun käynnistämistä ja esitystä eduskunnan käsittelyyn. Tulevan kesän matkustajaliikenteen elpyminen on oltava mahdollinen myös Suomessa, jotta Suomen matkustajaliikenne nousee yhdessä muun Euroopan kanssa, Viljanen toteaa.

”Tarvitaan konkreettiset askelmerkit”

Suosituksessa kuvataan turvallisen maahantulon edellyttämiä toimenpiteitä kolmessa eri pandemianhallinnan vaiheessa kesän 2021 aikana. Siinä otetaan huomioon nykytilan haasteet, vallitseva tilannekuva, muutoksien edellyttämä järjestelyaika ja mahdollisesti vaadittavien kiireellisten lakimuutosten edellyttämä vähimmäisaika.

Siirtymävaiheessa toukokuun aikana luovutaan matkan luonnetta koskevista maahantulorajoituksista ja ylläpidetään vielä testaustoimintaa niin kauan, kunnes liikenneyhtiöiden lähtömaan tarkistusprosessi on saatu kattavaksi tai lähtömaa on arvioitu turvalliseksi.

– FINENTRY-järjestelmä otetaan sähköiseksi asiointipohjaksi valtakunnallisesti ja mahdollisimman kattavasti. Kevään aikana tarvittavien testausaikojen varaaminen saadaan ohjatuksi FINENTRY-sovelluksen avulla testauspisteisiin terminaalien ulkopuolisiin näytteenottopisteisiin. EU Digital Green Certificate (DGC) otetaan käyttöön välittömästi sen valmistuttua, jolloin se korvaa tai on vaihtoehto FINENTRY-sovellukselle, kun maahantuloon liittyvästä testaustoiminnasta voidaan luopua, tiedotteessa todetaan.

– Tarvitsemme konkreettiset askelmerkit siihen, miten terveysturvallista matkustusta avataan. Kun matkustajamäärät lisääntyvät tarvitsemme useampia toimia, muun muassa rokotetodistuksen käyttöä matkustusdokumenttina, ennakkotestausta lähtömaassa ja pikatestien käyttöä, sekä vapaan matkustuksen sallimista maihin, joissa ilmaantuvuusluku on alhainen. On kaikkien etu, että matkustus on sekä sujuvaa että terveysturvallista, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)