Kuluttaja ostoksilla matkapuhelimella verkkokaupassa. LEHTIKUVA / SARI GUSTAFSSON

Näin teet verkossa turvallisesti ostoksia

Lähes kolmasosa identiteettivarkauksista saa alkunsa verkossa.

Vakuutus- ja turvayhtiö mySafetyn mukaan viidesosa suomalaisista tekee verkko-ostoksensa älypuhelimella. Yhtiön vakuutuskäsittelijä Sari von Holtenin mukaan vaarana on tällöin joutua sekä verkkokauppahuijauksen että identiteettivarkauden kohteeksi.

– Puhelimella on totuttu toimimaan nopeasti, ja moni tekee myös verkko-ostokset hätäisesti. Ihmiset saattavat edetä mobiiliostoksissaan niin, että sopimuksia ja kauppaehtoja ei lueta ja tutkita kunnolla. Turva-asioita ei yksinkertaisesti malteta lukea ennen kuin syötetään omat tiedot ja hyväksytään kauppa, von Holten kertoo tiedotteessa.

MySafetyn tuoreen kyselyn mukaan lähes kolmasosa identiteettivarkauksista saa alkunsa verkossa. Varkauksia tehdään esimerkiksi tietomurron, sähköpostin tai sosiaalisesta mediasta urkittujen tietojen avulla. Joka toiselle suomalaiselle koituu varkaudesta taloudellista vahinkoa.

Lähes 160 000 suomalaista on mySafetyn tutkimuksen mukaan joutunut identiteettivarkauden kohteeksi. Viimeisen vuoden aikana tapauksia on sattunut yli 30 000.

Yhtion on koonnut listan siitä, miten verkossa voi tehdä turvallisesti ostoksia:

– Tarkista, onko yritys luotettava. Tutki kaupan tietoja ja etsi yrityksen nimi, kotipaikka, osoite, puhelinnumero ja yhteystiedot. Jos tietoja ei löydy, ne ovat epämääräiset tai esimerkiksi sähköpostiosoite on erikoinen, epäile verkkokaupan luotettavuutta.

– Vältä suojaamattomassa verkossa toimimista.

– Varmista, että olet varmasti oikealla sivulla etkä kaupanteon aikana vahingossa joudu toiselle sivulle.

– Harkitse, kuinka moneen paikkaan laitat tietojasi. Viisainta on täyttää verkkokaupassa vain vaadittavat tiedot.

– Lue kaupan hyväksymisehdot ja sopimustekstit tarkasti, jotta tiedät, mihin sitoudut.

– Älä tallenna pankki- tai luottokortin tietoja laitteelle, jolla teet ostoksia.

Kommentit