Koronakriisin alkuvaiheiden asiakaskadon jälkeen touko- ja kesäkuussa asiakaskäyntien määrät ovat Muoti- ja urheilukauppa ry:n mukaan kääntyneet kasvuun, mutta normaalitilanteesta ollaan yhä kaukana.
Kesäkuussa muotivaatteiden kauppa supistui yhdistyksen mukaan vuodentakaisesta 0,2 prosenttia ja kenkäkauppa 2,6 prosenttia.
– Normaalitasosta ollaan edelleen kaukana, vaikka kesäkuussa seitsemän prosenttia kaupoista kertoikin jo kävijämäärän olevan suurempi kuin viime vuonna, kertoo tiedotteessa Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.
Urheilukauppa on kuitenkin toipunut yhdistyksen mukaan koronakriisistä lähes kokonaan, vuoden alusta ollaan miinuksella vain kolmisen prosenttia. Varsinkin urheiluvälineiden ja polkupyörien myynti kasvoi kesäkuussa.
Muotikauppa on sen sijaan vähentynyt alkuvuonna lähes neljänneksen viime vuoteen verrattuna. Kesäkuussa naisten vaatteiden kauppa kääntyi jo hiukan kasvuun, mutta miesten vaateostokset jatkoivat laskuaan.
Verkkokaupan kasvu ei yhdistyksen mukaan riitä kuromaan umpeen kivijalan menetyksiä. Kaiken kaikkiaan alalta on kadonnut myyntiä kuluvana vuonna 420 miljoonan euron edestä.
– Tällä hetkellä vain puolet muotikaupan toimijoista odottaa myynnin kasvavan seuraavan kolmen kuukauden aikana, Kankaanpää kertoo.
Tiedot perustuvat yhdistyksen kuukausittain keräämään myynti- ja kävijätilastoon.