Mainonnan määrä laski markkinatutkimusyritys Kantar TNS:n mukaan syyskuussa vuodentakaisesta 2,5 prosenttia.
Sanomalehdissä mainonta väheni 8,9 prosenttia, televisiossa 2,1 prosenttia ja verkkomediassa 1,9 prosenttia.
Kaupunki- ja noutolehdissä mainonnan määrä laski syyskuussa 5,9 prosenttia ja aikakauslehdissä 8,8 prosenttia.
Merkkimainontaa vähennettiin vuodentakaisesta kolme prosenttia ja vähittäiskaupan mainontaa 5,2 prosenttia.
Mediamainontaansa lisäsivät syyskuussa matkailun ja liikenteen sekä elintarvike- ja finanssialojen mainostajat. Työpaikkailmoittelu kasvoi 3,1 prosenttia.
Ulkomainontakin hypähti syyskuussa ylöspäin 25,5 prosenttia ja elokuvamainonta 44 prosenttia.
Tiedot perustuvat Kantar TNS:n Ad Intelligencen seurannassa olevaan mediavalikoimaan.
Viime vuonna mediamainonta kasvoi vain 0,1 prosenttia hieman yli 1,2 miljardiin euroon. Sanomalehtien osuus mainoskakusta laski vuotta aiemmasta 28 prosentista 25 prosenttiin. Televisio puolestaan laski 21 prosentista 20 prosenttiin. Verkkomedia sen sijaan kasvoi 27 prosentista 30 prosenttiin.
Lue myös:
Mainontaan upposi 1,2 miljardia euroa – kasvua ei vielä näkynyt