Sähköauton latauspiste omakotitalon pihalla Järvenpäässä. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Kotilataus hyvin tärkeää sähköautoilijoille

Julkisten latauspisteiden maksujärjestelmiä pidetään työläinä ja hankalina.

Tuoreen kyselyn mukaan tärkeimmät syyt ladattavan sähköauton hankintaan ovat vähäpäästöisyys ja mahdollisuus auton lataamiseen kotona. Noin 90 prosenttia ladattavan auton hankkineista arvioi mahdollisuuden ladata auto kotona tärkeäksi auton käyttövoiman valintakriteeriksi, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus

Noin kaksi kolmasosaa ladattavien autojen haltijoista asuukin kyselyn mukaan omakotitalossa, jossa auton lataaminen on edullista ja helposti toteutettavissa.

Ladattavien autojen käyttäjien toiveet latausinfran kehittämiseksi kohdistuivat julkisten latauspaikkojen maksujärjestelmiin, kotilatausmahdollisuuksien parantamiseen, julkisen latauspisteverkon laajentamiseen erityisesti päätieverkon varrella ja latauksen hinnoitteluun.

Julkisten latauspisteiden maksujärjestelmiä pidettiin työläinä ja hankalina, sillä kullakin lataustoimijalla on erilliset kirjautumista edellyttävät sovelluksensa eikä latausta voi maksaa tavanomaisella maksukortilla.

Täyssähköauton käyttäjien ensisijainen toive on pikalatausasemien rakentaminen siten, että myös pitkiä matkoja olisi vaivatonta tehdä sähköautolla.

Lähes 85 prosenttia ladattavien hybridien haltijoista lataa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa ja päivittäin autoaan lataavien osuus nousee yli 70 prosenttiin.

Täyssähköautoilla vähintään kolme kertaa viikossa lataavien osuus on noin 60 prosenttia.

Lähes kolmannes ladattavien hybridien haltijoista ja noin viidennes täyssähköauton haltijoista lataa autoaan säännöllisesti työpaikalla.

Lataaminen kaupan toimipaikoissa on melko satunnaista. Julkisten pysäköintilaitosten ja huoltoasemien latauspisteitä käytetään vielä toistaiseksi harvoin.

Ladattavien hybridien sähköllä ajon osuus on kyselytutkimuksen mukaan keskimäärin 53 prosenttia. Osuus on suurin pääosin taajama-ajoa ajavilla.

Ladattavien hybridien toimintamatka sähköllä on käyttäjien arvion mukaan keskimäärin 30–40 kilometriä vuodenajasta ja ajoympäristöstä riippuen.

Ladattavien autojen ajokilometrit olivat keskimäärin suuremmat kuin vastaavan ikäisten bensiiniautojen.

Lähes puolet uusista ladattavista hybrideistä päätyy työsuhdekäyttöön.

Noin 60 prosentilla täyssähköautotalouksissa asuvista on sähköauton lisäksi toinen, tyypillisimmin bensiinikäyttöinen, auto. Ladattavien hybridien talouksissa asuvista yli puolella on taloudessaan useampi auto.

Posti- ja nettikyselynä toteutettuun haastattelututkimukseen poimittiin satunnaisesti 5 000 ladattavan auton haltijaa Traficomin liikenneasioiden rekisteristä. Kyselyaineisto kerättiin viime vuonna loka-joulukuussa. Tutkimuksen vastausprosentti oli 44.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt