Verkkouutiset

Autoliikennettä aamuruuhkassa Länsiväylän ja Ruoholahden liikennevaloissa Helsingissä 17. syyskuuta 2021. LEHTIKUVA/ANTTI AIMO-KOIVISTO

Joukkoliikenne jäi yksityisautoilun jalkoihin

Pandemia on muuttanut suomalaisten liikkumistottumuksia voimakkaasti.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenteenohjausyhtiö Fintrafficin toimitusjohtaja Pertti Korhosen mukaan henkilöautoilun osuus liikkumisesta on kasvanut selvästi pandemian alettua.

– Se vaikeuttaa liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttamista ja vähentää ihmisten terveyttä edistävää arkiliikuntaa, joka liittyy joukkoliikenteen käyttöön. On tärkeää, että meillä on käytössämme toimiva joukkoliikenne ja hyvät liikkumispalvelut vaihtoehtona henkilöautoilulle myös jatkossa, hän sanoo.

Liikennemäärät pääteillä eli valta- ja kantateillä kasvoivat viime vuonna edellisvuodesta hieman yli kolme prosenttia. Vaikka liikennettä olikin edellisvuotta enemmän, vuotuiset liikennemäärät olivat vielä noin 6–7 prosenttia alhaisemmat, kun määriä verrataan pandemiaa edeltäneeseen aikaan.

Liikenne oli viime vuonna kasvussa kaikkialla Suomessa, kun määriä verrataan edellisvuoteen. Eniten liikennemäärät nousivat Lapissa (8 %) ja Pohjois-Pohjanmaalla (6 %).

Pienintä kasvu oli Kaakkois-Suomessa, Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Keski-Suomessa, joissa kasvu jäi alle kolmeen prosenttiin.

Vuoden viimeisen neljänneksen aikana pääteiden liikennemäärät kasvoivat lokakuussa ja marraskuussa viisi prosenttia sekä joulukuussa seitsemän prosenttia, kun määriä verrataan vuoden 2020 vastaaviin kuukausiin. Kasvua esiintyi sekä kevyen että raskaan liikenteen puolella.

Kevyt liikenne kasvoi loka- ja marraskuussa viisi prosenttia sekä joulukuussa seitsemän prosenttia. Vastaavasti raskas liikenne kasvoi lokakuussa neljä prosenttia ja marras- ja joulukuussa kuusi prosenttia.

Lentoliikenne piristyi loppuvuotta kohti

Kansainvälinen lentoliikenne piristyi loppuvuotta 2021 kohti. Myös kotimaassa lentoliikenne vilkastui ja lentoliikennettä oli kaikilla lentoasemilla. Koko vuoden osalta liikennemäärä jäi kuitenkin 43 prosenttiin vuoden 2019 lukemiin verrattuna. Muissa Euroopan maissa elpyminen oli nopeampaa.

– Joulukuussa annoimme lennonvarmistuspalvelua aluelennonjohdossa koko korona-ajan alkamisen jälkeen ensimmäistä kertaa yli viidelle sadalle (524) lennolle päivän aikana. Myös Helsinki-Vantaalla päästiin lähelle 400 operaation päivälukemia joulukuussa. Kovasti ilahdutti myös hyvin käyntiin lähtenyt Lapin charterkausi, sillä lentoja laskeutui pohjoisen lentoasemille lähes ennätysvuosien tapaan, sanoo Fintrafficin lennonvarmistuksen toimitusjohtaja Raine Luojus.

– Lähitulevaisuutta varjostaa Omikron-variantin vaikutus lentojen varausmääriin, mutta toivomme, että tilanne saadaan Suomessa ja maailmalla pian hallintaan siten, että matkustaminen voi jatkua ilman uusia rajoituksia, Luojus jatkaa.

Tammikuun operaatiomäärät ovat jäämässä hieman joulukuun luvuista. Lentoyhtiöiden varaustilannetta on tällä hetkellä hyvin vaikea ennustaa, sillä matkustuskäyttäytyminen on muuttunut siten, että varauksia tehdään vasta huomattavan lähellä matkustusajankohtaa.

Junien henkilöliikenteessä koronan vaikutukset näkyvät edelleen, sillä junamatkustajien määrät ovat pienempiä. Kaukojunaliikenteen määrä oli noin 5,5 prosenttia pienempi kuin edellisvuonna. Lähiliikenteen junamäärä oli kokonaisuudessaan noin 3,3 prosenttia pienempi kuin vuonna 2020.

Meriliikenteessä pandemialla oli edelleen selkeä vaikutus. Vaikka esimerkiksi marraskuussa matkustajien määrä yli kaksinkertaistui edellisvuoden marraskuuhun nähden, oli matkustajia vuoden 2019 marraskuuhun verrattuna kuitenkin vain 59 prosenttia.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)