- Helsinki haluaa nostaa pisararadan MAL-sopimuksessa ykköskoriin eli sen rakentaminen olisi saatava alkuun mahdollisimman pian. Pisararadan avulla Suomen rataverkon kapasiteetti saadaan sille tasolle, jolla sen pitää olla, jos lento- eli Suomi-rata rakennetaan, kertoo Helsingin yleiskaavapäällikkö Rikhard Manninen Helsingin Uutisille.
Pisararata on Helsingin keskustan alle suunniteltu lähijunien kaupunkiratalenkki. Pasilasta alkava rata kiertäisi pisaran muotoisena, noin kuuden kilometrin mittaisena tunnelilenkkinä Töölön, Helsingin keskustan ja Hakaniemen kautta takaisin Pasilaan. Radan kokonaispituus on kahdeksan kilometriä.
Radan suunnitelma saatiin valmiiksi vuonna 2017. Myös rakentamisen mahdollistava asemakaava on hyväksytty, mutta toteutuspäätöstä rakentamisesta ei vielä ole.
Hankkeen investointikustannusten arvioidaan tällä hetkellä olevan noin 1,5 miljardia euroa. Lopulliseen hintaan vaikuttaa paljon sen toteuttamisajankohta sekä muun muassa se, kuka omistaa asemat.
– Pisararadan toteuttamisen kanssa voidaan tarvittaessa edetä hyvinkin nopeasti. Valtio loppukädessä tekee rakentamispäätöksen, sanoo Manninen. Radan rakentamisen on arvioitu kestävän kymmenen vuotta.
Junat kulkisivat radalla kahdessa vierekkäisessä tunnelissa viiden minuutin välein molempiin suuntiin, kierros Pasilasta takaisin Pasilaan kestäisi 12 minuuttia.
Rataa alettiin suunnitella, koska Helsingin seudun asukasmäärän arvioidaan lisääntyvän jopa 400[nbsp]000 hengellä lähivuosikymmenien aikana.