Verkkouutiset

Eri yhtiöiden tekoälysovellukset ottivat toisistaan mittaa AlphaDogfight-kilpailussa vuonna 2020. / DARPA

Hävittäjiä lentää kohta tekoäly – ”tappioilla pienempi merkitys”

Yhdysvallat pyrkii saamaan valmiiksi neljä itsenäistä sotilaskonetta lähivuosien aikana tehtäviin kokeisiin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Yhdysvaltain puolustusministeriö ohjaa kuluvan vuoden aikana lähes miljardi euroa satoihin eri hankkeisiin, joiden tarkoituksena on lisätä tekoälyn käyttöä sodankäynnin tukena.

Laivasto kehittää miehittämättömiä aluksia, jotka voivat toimia merellä kuukausien ajan. Maavoimissa huomio on ollut erityisesti jalkaväkeä tukevissa robottiajoneuvoissa.

Maan ilmavoimien tavoitteena on kehittää lentokone, joka voisi lentää ja osallistua ilmataisteluihin ilman ihmistä ohjaamossa. Asevoimien Darpa-tutkimuslaitos kokeili New Yorker -lehden mukaan jo viime vuonna tarkoitukseen muokattua L-39 Albatros -hävittäjää Ontariojärven yläpuolella.

Tekoälyn ohjaama sotilaskone voisi ottaa aiempaa suurempia riskejä, tuhota kohteita tehokkaammin ja myös kääntyä jyrkemmin ilman ihmiskehon asettamia rajoituksia G-voimille.

Darpan visiossa ihminen silti seuraisi tekoälykoneiden toimintaa ja voisi puuttua tilanteeseen tarvittaessa. Viraston teknologiaosaston mukaan yksi henkilö voisi hallinnoida miehittämättömiä hävittäjäkoneita ”kuten jalkapallovalmentaja, joka valitsee pelaajat ja sijoittaa heidät kentälle sopiviin paikkoihin”.

– Paljon pienemmät autonomiset lentokoneet voitaisiin yhdistää yllättävillä ja monimutkaisilla tavoilla vihollisen voittamiseksi. Jos yksi niistä ammuttaisiin alas, niin sillä ei olisi suurta merkitystä, Center for a New American Security -ajatuspajan asiantuntija Stacie Pettyjohn kuvailee.

Tutkimuslaitoksen ACE-ohjelma pyrkii saamaan vuoteen 2024 mennessä valmiiksi neljä tekoälyn ohjaamaa L-39-hävittäjää, jotka voisivat taistella toisiaan vastaan harjoituksessa. Hankkeen tukena on kymmeniä akateemisia tutkimuskeskuksia ja yksityisiä yrityksiä. Ilmataisteluun osallistuminen on huomattavasti vaativampaa kuin tavallisen lentoreitin hoitaminen ilman ihmisohjausta.

– Ilman luottamusta ihminen tulee aina katsomaan tekoälyä ja toteamaan: jaahas, minun on otettava ohjat, hanketta ajanut entinen varapuolustusministeri Robert Work toteaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)