Verkkouutiset

Black Friday-alennuksista osa on keinotekoisia

Hintavertailupalvelun mukaan tuotteista 15 prosentilla hinnat nousevat.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Hintavertailupalvelu Hintaoppaan data osoittaa, että viime vuonna Black Fridayn keskimääräinen alennusprosentti oli 4,5, mikä tekee siitä kokonaisuutena vuoden halvimman ostospäivän.

Tuotteista 15 prosentilla hinnat kuitenkin nousivat. Alennuksia luodaan myös keinotekoisesti: viime vuonna lähes joka kymmenennen tuotteen hintaa nostettiin Black Fridayn alla ja laskettiin sen jälkeen isompien alennusprosenttien saavuttamiseksi.

Maailmanlaajuisesti tunnetuinta ostospäivää Black Fridayta vietetään tänään, ja monet kuluttajat toivovat löytävänsä tuotteita hyvään hintaan joko itselleen tai joululahjaksi.

Hintaoppaan ja Bilendin tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset odottavat alennusten olevan keskimäärin jopa 35 prosenttia. Odotukset ovat korkealla, sillä Hintaoppaan tutkiman 400[nbsp]000:n suomalaisissa kaupoissa viime Black Fridayna myydyn tuotteen hinnat laskivat keskimäärin 4,5 prosenttia.

– Suomalaiset odottavat huomattavasti suurempia alennuksia kuin kaupat pystyvät tarjoamaan. Tämä voi johtua siitä, että kaupoilla on tapana mainostaa suuria alennuksia, jotka ovat harvoin kovin totuudenmukaisia. Monissa kaupoissa alennuksia verrataan niin sanottuihin normaalihintoihin, jotka on usein määritetty korkeiksi, jotta alennukset vaikuttaisivat suuremmilta. Yksittäisiä tuotteita voi toki saada aidostikin korkealla alennuksella, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett selittää.

Erityisesti suurten alennuspäivien alla on tyypillistä, että kaupat ensin jopa nostavat hintoja ja laskevat niitä saadakseen alennusprosentit näyttämään suurilta.

Hintaopas tarkasteli viime vuoden hintadataa, ja Suomessa 8,5 prosentilla tuotteista hinnat ensin nousivat 1. lokakuuta ja 24. marraskuuta välisenä aikana, minkä jälkeen niitä alennettiin Black Fridayksi 29. marraskuuta.

Myös kuluttajatutkimuksen vastaajat suhtautuvat alennuksiin jo osin epäilevästi. Yli puolet osallistujista (57 %) ei juurikaan tai lainkaan luota Black Fridayn tarjouksiin ja alennuksiin.

– Viime vuoden Black Fridayna hinta laski 32 prosentilla tuotteista, mutta vastaavasti hinnat nousivat 15 prosentilla tuotteista. Kaikkia tuotteita ei suinkaan myydä alennettuun hintaan, joten kuluttajan kannattaa olla tarkkana ja tarkistaa, onko hinta todella poikkeuksellisen hyvä juuri alennuspäivänä. Ennen tarjoukseen tarttumista on hyvä tehdä hintavertailua kauppojen välillä ja tarkistaa, miten tuotteen hinta on kehittynyt, Matinvesi-Bassett muistuttaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)