X
SULJE MAINOS

Amerikkalaislehti muutti juttuaan Suomen reserviläiskirjeestä

Newsweekin uutiseen puolustusvoimien kirjeestä 900 000 reserviläiselle jututettiin Suomesta ensin vain Venäjä-mielisiä.

Newsweekin tästä löytyvässä uutisessa kerrotaan reserviläiskirjeestä otsikolla Suomen sotavoimat valmistavat 900 000 reserviläistä ’kriisitilanteeseen’.

Uutisen kärjessä todettiin alun perin, että eräiden analyytikkojen mielestä reserviläisille lähetettävä kirje on armeijan temppu, joka on luotu vaikuttamaan poliittiseen keskusteluun ja varmistamaan lisääntyvät puolustusmäärärahat.

Newsweekissä mainittiin ensin vain kaksi uutista varten erikseen haastateltua suomalaista. Ensimmäinen on ”entinen käräjätuomari ja toimittaja” Peter Iiskola, joka totesi kirjeen tarkoituksena olevan saada ihmiset tuntemaan Venäjän olemassaolon uhka. Toinen oli Jon Hellevig, ”Moskovassa toimiva poliittinen analyytikko”. Hän yhdisti kirjeen Ruotsin sukellusvenejahtiin ja sanoi ihmisille näin vakuuteltavan Venäjän uhkaa, jotta Natoon liityttäisiin.

Sekä Iiskola että Hellevig ovat tunnettuja Venäjän tukijoita. Twitterissä epäiltiin yleisesti, että Newsweek erehtyi infosodassa tekemään Russia Todayn ja Sputnikin juttuja muistuttavan uutisen.

EDIT: Newsweek muutti uutistaan lauantaina. Tekstistä poistettiin virheitä ja Hellevigin kommentit kokonaan.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt