Työntekijä voi menettää päivän palkkansa, jos hän ei pääse töihin linja-autolakon takia, Yle kertoo.
Ylen haastattelemat työnantajat perustelevat tätä sillä, että työntekijällä on velvollisuus tulla töihin, jos työtehtävät edellyttävät läsnäoloa, eikä etätyö ole mahdollista. Tällaisia tehtäviä ovat esimerkiksi terveydenhuoltoon liittyvät tehtävät, joissa edellytetään läsnäoloa myös lakon aikana.
Ylen haastattelemat työnantajat ovat S-ryhmä, K-ryhmä, Palmia, HUS ja Espoon kaupunki.
Työnantajien mukaan tilannetta tarkastellaan aina tapauskohtaisesti ja palkattoman vapaan sijaan ensin pohditaan muita ratkaisuja. Niitä voivat olla esimerkiksi muutokset työvuorolistassa tai saldovapaiden käyttö. Joissain tapauksissa työvuoro voidaan siirtää myöhempään ajankohtaan. Yhtenä vaihtoehtona työnantajat mainitsevat myös käyttämättömät lomapäivät, joita voi hyödyntää lakon aikana.
Koska työmatka on lähtökohtaisesti työntekijän omalla vastuulla, työnantajien mukaan esimerkiksi työntekijöiden kimppakyytejä tai taksimatkoja ei yleensä korvata.
Ylen haastattelema työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen näkee tilanteen osittain toisin kuin työnantajat. Hänen mukaansa työnantaja on velvollinen maksamaan palkkaa enintään seitsemän päivän ajalta tilanteessa, jossa työntekijöiden työnteko estyy sellaisen lakon johdosta, joka ei liity heidän omiin työehtoihinsa.
Koskinen huomauttaa, että työntekijän on kuitenkin tehtävä kaikkensa päästäkseen töihin ja suostuttava työnantajan määräysvallassa oleviin järjestelyihin. Koskisen mukaan työntekijän ei kuitenkaan pitäisi joutua tekemään kohtuutonta rahallista uhrausta päästäkseen töihin esimerkiksi taksilla kulkien.