Verkkokaupan kuluttajansuojaan muutoksia

Kotimyyntiä ja etämyyntiä, kuten verkkokauppaa ja puhelinmyyntiä, koskevat kuluttajansuojalain säännökset muuttuvat 13. kesäkuuta lähtien.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Uusien säännösten mukaan kuluttajan oikeus peruuttaa kotimyynti- tai etämyyntiostos laajenee nykyisestä, mutta peruuttamisesta on ilmoitettava aina myyjälle. Jatkossa kuluttajan on yleensä vastattava palauttamiskuluista. Lisäksi myyjän tiedonantovelvoitteet laajenevat, ja puhelinasioinnista asiakkaalta perittäviin maksuihin tulee rajoituksia.

Kuluttajalla on muun muassa oikeus peruuttaa tilaus 14 päivän kuluessa silloinkin, kun palvelusuoritus on jo aloitettu, mutta sitä ei ole vielä saatettu loppuun. Tällöin kuluttajan tulee kuitenkin korvata jo tehty suoritus.

Uutta on myös se, että kuluttajan on aina ilmoitettava peruuttamisesta. Aiemmin pelkkä tavaran palauttaminen on katsottu peruuttamisilmoitukseksi. Ilmoittamista helpottaa se, että myyjän on sopimusta tehtäessä annettava kuluttajalle peruutuslomake.

Verkko-ostamisen yhteydessä uutta on lisäksi se, että tilauspainikkeessa edellytetään mainittavaksi nimenomaisesti asiakkaan maksuvelvollisuudesta.

Elinkeinonharjoittaja saa vastedes käyttää tekemäänsä sopimusta koskevassa puhelinasioinnissa vain sellaisia numeroita, joista kuluttajalta perittävä puhelinmaksu on enintään kuluttajan liittymäsopimuksen mukainen tai ns. laskennallinen perushinta (0,088 e/min). Viestintävirasto laskee ja julkaisee perushinnan vuosittain.

Puhelujen enimmäishinta koskee yhteydenottoja, jotka koskevat esimerkiksi sopimuksen peruuttamista, tavaran tai palvelun virhettä tai niiden suorittamisen viivästymistä, sopimuksen irtisanomista tai laskutusta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)