Venäjä rakentaa ydinasetta avaruuteen

Tuho voisi lamauttaa maata kiertävän matalan kiertoradan jopa vuodeksi.
Vladimir Putin vieraili Vostotšnyin kosmodromilla helmikuussa 2022. Taustalla ei ole ydinase, vaan ilmeisesti Sojuz-2-kantoraketti. / KREMLIN.RU
Vladimir Putin vieraili Vostotšnyin kosmodromilla helmikuussa 2022. Taustalla ei ole ydinase, vaan ilmeisesti Sojuz-2-kantoraketti. / KREMLIN.RU

Venäjä kehittää parhaillaan uutta satelliittia, joka on tarkoitettu kuljettamaan ydinase tai -aseita satelliittivastaiseen käyttöön, varoittaa Yhdysvallat tiedusteluelintensä vuosittain julkaisemassa uhkakatsauksessa.

Kansallisen turvallisuuden toimiston DNI:n koordioima yhteiskatsaus julkaistiin tiistaina.

– Helmikuussa 2022 Venäjä laukaisi satelliitin, jonka sen puolustusministeriö väitti tuolloin olevan tarkoitettu testaamaan ja järjestelmiä säteilyn ja raskaiden varattujen hiukkasten vaikutuksen alaisena, katsauksessa todetaan.

– Ydinaseiden räjäyttäminen avaruudessa voisi aiheuttaa tuhoisia seurauksia Yhdysvalloille, maailmanlaajuiselle taloudelle ja koko maailmalle. Se vahingoittaisi kaikkien maiden kansallista turvallisuutta ja kaupallisia satelliitteja ja infrastruktuuria sekä heikentäisi Yhdysvaltojen avaruuden käyttöä taloudellisen kehityksen moottorina.

Kerta on käytännössä ensimmäinen, kun Yhdysvaltain tiedustelu virallisesti myöntää Venäjän avaruusydinaseohjelman olemassaolon. Tietoja siitä on tihkunut aiemminkin.

Viime talvena edustajainhuoneen tiedustelukomitean puheenjohtaja Mike Turner julkaisi tiedotteen, jossa varoitettiin ”vakavasta uhasta kansalliselle turvallisuudelle”. Asia vuoti mediaan, ja Valkoinen talo myönsi että kyse oli jonkinlaisesta satelliittienvastaisesta aseesta.

Useat puolustusministeriön eli Pentagonin virkamiehet varoittivat sittemmin laajamittaisesta tuhosta, jota ydinase voisi aiheuttaa avaruudessa, sanomatta kuitenkaan suoraan, että venäläiset olisivat kehittämässä tällaista asetta. Avaruuden kehittämisviraston johtaja Derek M. Tournear esimerkiksi totesi, että ydinaseen räjäyttäminen avaruudessa tuhoaisi kaupallisia, siviili- ja sotilassatelliitteja ja olisi ”hyökkäys maailmaa vastaan”.

Keväällä avaruuspuolustusasioista edellisessä hallinnossa vastannut apulaispuolustusministeri John F. Plumb kertoi asiasta tarkemmin edustajainhuoneen kuulemisessa. Plumbin mukaan ydinase avaruudessa voisi uhata aivan kaikkia satelliitteja, joita valtiot ja yritykset käyttävät ympäri maailmaa, sekä elintärkeitä viestintä-, tiede-, meteorologisia, maatalous- ja kaupallisia palveluja – sekä tietenkin turvallisuuteen liittyviä palveluja eli asevoimia ja tiedustelupalveluja.

Plumb varoitti, että erityisesti matalalla kiertoradalla (LEO) sijaitsevia satelliitteja ei ole suojattu ydinräjähdykseltä, mikä tekee niistä erityisen alttiita vaurioille. Lopputulos voi vaihdella esimerkiksi räjähdystyypin ja -paikan mukaan, mutta räjähdysalueella olevat satelliitit todennäköisesti tuhoutuisivat. Hän arvioi myös, että riittävän voimakas ydinräjähdys oikeassa kohdassa voisi johtaa siihen että uusia satelliitteja ei voisi lähettää matalalle kiertoradalle jopa vuoteen.

Avaruudessa räjähtävä ydinpommi ei aiheuta paine­aaltoa, sillä avaruus on tyhjiö jossa ei ole ilmaa. Pommi ei myöskään synnyttäisi samanlaista tulipalloa kuin maapallolla. Sen sijaan ydinräjähdys aiheuttaisi voimakkaan sähkömagneettisen pulssin ja hiukkassäteilyä, jotka vaikuttaisivat kaukaisiinkin kohteisiin. Radio­aktiivinen säteily etenee avaruudessa paljon kauemmas kuin ilmakehän ala­osissa.

Sergei Ivanov toimi Suomessa vuosina 1984-1990. Hän kuoli 73-vuotiaana.
Venäjä olisi voinut kehittyä normaaliksi valtioksi, mutta se valitsi jumittumisen historiallisiin myytteihin, kirjoittaa Viron sotilastiedustelun entinen johtaja.
Kansalaisten talletusten takavarikointia ehdotettiin jo toista kertaa vuoden sisään.
Mainos