Eduskunnan valtiovarainvaliokunta on tänään päättänyt esittää mietinnössään täysistunnolle lentoveron käyttöönottamisesta tehdyn kansalaisaloitteen hylkäämistä.
Kokoomuksen eduskuntaryhmän verovastaava, kansanedustaja Matias Marttinen pitää päätöstä perusteltuna. Valiokunnan päätös oli yksimielinen.
Marttisen mukaan lentovero ei ole tehokkain keino vähentää lentoliikenteen päästöjä, vaan voi päinvastoin heikentää Suomen saavutettavuutta ja ohjata lentoliikennettä pois Suomesta.
– Valiokunnan esitys on ainoa oikea, sillä lentovero ei saavuta siltä toivottuja tavoitteita. Kansallinen lentovero ei ole tehokas keino vähentää lentoliikenteen päästöjä, mutta se ohjaa lentoliikennettä pois Suomesta ja heikentää yhteyksiämme maailmalle. Lentoveron haitat ovat selvästi sen tuomia hyötyjä suuremmat, Marttinen katsoo tiedotteessa.
Marttisen mukaan Suomen on otettava opiksi muiden Euroopan maiden kokemuksista lentoveron osalta:
– Kansalliset lentoverot ovat siirtäneet lentomatkustajia verrokkimaissa naapurimaiden lentokentille. Suomessa lentovero loisi vääränlaisen kannustimen lentomatkustajille lentää kohteeseen toisen maan lentokentän kautta, mikä pidentäisi lentomatkoja ja voisi siten jopa lisätä lentojen päästöjä.
Marttisen mukaan nyt hylätyn kansalaisaloitteen tavoite on oikea, mutta keino huonosti perusteltu. Kotimaan lentoliikenteen osuus kotimaan liikenteen päästöistä on vuonna 2016 ollut noin 1,7 prosenttia.
Marttinen muistuttaa, että lentovero ei lisäisi lentoyhtiöiden kannustimia päästöjen vähentämiseen, vaan vero kohdistuisi suoraan matkustajien maksettavaksi:
– Paras keino lentoliikenteestä syntyvien päästöjen laskuun on kansainvälinen päästökauppa. Päästökauppa kannustaa lentoyhtiöitä sijoittamaan uudempaan kalustoon ja puhtaampiin polttoaineisiin.
Marttinen sanoo olevansa huolestunut myös Suomen asemasta kansainvälisillä lentoliikennemarkkinoilla. Marttisen mukaan lentoveron käyttöönotto heikentäisi Helsinki-Vantaan lentoaseman ja koko Suomen kilpailuasemaa:
– Kansainvälisesti kilpailuilla markkinoilla kansallisen lentoveron käyttöönotto heikentää Suomen asemaa lentoliikenteen liityntäpisteenä. Lentovero olisi antanut eurooppalaisille lentoasemille suoran kilpailuedun Suomeen nähden. Lentovero olisi voimaantullessaan heikentänyt sekä suomalaisen lentoliikenteen, että koko suomalaisen elinkeinoelämän kilpailukykyä.
LUE MYÖS: Vihreätkin hylkäsivät lentoveroaloitteen – näin Iiris Suomela perustelee