Paikkatiedon vääristäminen tarkoittaa sitä, että lentokoneen navigointijärjestelmien näyttämä sijainti on väärin. Koneelle näytetään tahallisesti tai tahattomasti, että sen sijainti on jokin muu kuin mikä se todellisuudessa on.
Traficomin ilmailujohtaja Jari Pöntinen kertoo Uutissuomalaiselle, että paikkatiedon vääristämistä eli spoofingia ovat kokeneet niin reittilentokoneet kuin pienkoneet.
Hänen mukaansa häirintä tulee Venäjältä ja se on joko tarkoituksella lentokoneisiin kohdennettua tai Venäjän omaan suojaamiseen liittyvää. Toiminnan tahallisuudesta hänellä ei ole tietoa.
Tahallinen häiriön aiheuttaminen radioviestinnälle on kiellettyä kansallisessa ja kansainvälisessä taajuussääntelyssä.
Paikkatiedon vääristäminen ei ole Pöntisen mukaan aiheuttanut merkittäviä häiriöitä lentoliikenteelle. Lentokoneissa on vaihtoehtoisia järjestelmiä, joilla lentäjät voivat määritellä todellisen sijaintinsa. Lennonvarmistus tukee tarvittaessa lentokoneita.
Myös yleistä GPS-häirintää, jossa satelliittinavigointijärjestelmän signaalia häiritään tai estetään, ilmoitetaan Pöntisen mukaan yhä reilusti.
Tänä vuonna Suomen alueella ilmoitettiin heinäkuun loppuun mennessä yli tuhannesta GPS-häiriöstä ilmailussa. Koko viime vuonna luku oli 2 800 ja toissa vuonna reilut 200.





