SDP:n kansanedustaja Seppo Eskelisen mukaan valtakunnallinen 12-vuotinen liikennesuunnitelma tukee koko Suomen elinvoimaisuutta.
– Ensimmäistä kertaa meillä on nyt Suomessa yhteisesti sovitut periaatteet ja kriteerit sille, miten liikennejärjestelmäämme kehitetään pitkällä aikavälillä. Suunnitelman myötä parannamme niin liikennejärjestelmän saavutettavuutta, kestävyyttä kuin tehokkuuttakin, Eskelinen totesi eduskunnassa torstaina SDP:n ryhmäpuheenvuorossa.
12-vuotinen liikennejärjestelmä on valmisteltu parlamentaarisesti. Se on strateginen paperi, jolla ohjataan pitkäjänteisesti tie- ja raideinvestointeja, kunnossapitoa ja kaikkien liikennemuotojen kehitystä.
Eskelinen kertoo pitävänsä tärkeänä, että väyläverkon korjausvelkaa vähennetään suunnittelukauden aikana. Hänen mukaansa tulevien vuosien liikennehankkeiden ”tulee vahvistaa elinkeinoelämän sekä alueiden kilpailukykyä ja saavutettavuutta”.
– Investointiohjelman toimeenpanoon sitoutuminen on tärkeää, kuten valiokunnan mietinnössä on todettu. Syytä on myös huomioida, että eduskunta on budjettivallan käyttäjä, joten eduskunta viime kädessä talousarvioiden yhteydessä päättää, mitä hankkeita kulloinkin käynnistetään.
– Suunnitelmassa keskeistä on, että kaikkien liikennemuotojen kehittäminen huomioidaan. SDP pitää tärkeänä suunnitelmassa tehtyä linjausta aiempaa vahvemmista panostuksista raideliikenteeseen ja sen kestävyyden edistämiseen. Lisäksi raideverkkoomme kohdistuu merkittäviä korjaustarpeita suunnitelmakauden aikana.
Perusväylänpidon rahoituksesta valtaosa kohdentuu suunnitelman linjausten mukaisesti edelleen maanteille. Merkittävä asia on Eskelisen mukaan myös suunnitelman linjaus yksityistieavustusten lisäämisestä.
– Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä antaa tälle selonteolle täyden tukensa ja toivoo, että suunnitelman toimeenpano etenee toivotulla tavalla ja että siihen sitoudutaan myös tulevilla hallituskausilla. Pitkäjänteisellä työllä saamme liikennejärjestelmäämme isoja kehitysaskelia.





