”S- ja K-ryhmät hidastavat tarkoituksella ruuan verkkokauppaa”

Suomen Postin entinen pääjohtaja Pekka Vennamon mukaan verkkokaupan yleistyminen luo kilpailua päivittäistavaramarkkinoille.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

– Toimitamme ruokatavaroiden tilaukset maanantaista alkaen koko Suomessa ilmaiseksi. Lisäksi kaikki elintarvikkeet ja päivittäistavarat myydään Ruoka.netissä jopa halvemmalla kuin tavalliset marketit, kiteyttää Ruoka.net kauppias Jyri Stenberg.

Suomen ainoa valtakunnallisesti toimiva verkkoruokakauppa Ruoka.net aloittaa ilmaiset ruokatoimitukset 2,1 miljoonaan talouteen yhdessä Itellan kanssa maanantaina 11. marraskuuta.

Torstaina järjestetyssä verkkoruokakaupan tiedotustilaisuudessa Suomen Postin entinen pääjohtaja Pekka Vennamo arvosteli kovin sanoin S- ja K-ryhmien toimia päivittäistavaroiden verkkokaupan hidastamiseksi:

– S- ja K-ryhmät yrittävät suojella syntynyttä kahden yhtiön monopolia niin pitkään kuin mahdollista. Se on ymmärrettävää, mutta kuluttajan kannalta hyvin epäedullista. Verkkoruokakaupan yleistyminen mahdollistaa terveen kilpailun syntymisen päivittäistavaramarkkinoille, Vennamo sanoo.

Itellan Pakettipalveluiden liiketoimintajohtajan Eero Tullan mukaan verkkokauppa on Itellan strategian ytimessä.

Itellan tutkimuksen mukaan jo 60 prosenttia verkkokaupan käyttäjistä olisi valmis tilaamaan myös päivittäistavaroita verkosta. Jo muutamien prosenttien siirtymä verkkoruokakauppaan merkitsisi kymmenien miljoonien liiketoimintaa ja siis aika monta toimitusta kuluttajille.

35–50-vuotiaat naiset halukkaimpia tilaamaan ruuat verkosta

Ruoka.netin tekemän valtakunnallisen selvityksen mukaan erityisesti 35–50-vuotiaat naiset arvostavat verkkoruokakaupan ilmaista toimituspalvelua ja ovat valmiita tilaamaan ruuat netistä, jos hinnat ovat kilpailukykyiset.

Samoin yritykset ovat valmiita tilaamaan kahvitukset verkosta, jos ne tuodaan perille ilman toimitusmaksuja.

Euroopassa verkkoruokakauppa kasvaa nopeasti

– Ympäristöä vähemmän kuormittava ja kuluttajan arkea helpottava verkkoruokakauppa kasvaa Euroopassa nopeasti. Englannissa suurimman verkkoruokakaupan Tesco.comin liikevaihto on yli 3 miljardia puntaa. Suomi on jäänyt kehityksestä jälkeen, vaikka pitkien etäisyyksien vuoksi siitä olisi maassamme erityistä hyötyä, kertoo kauppias Jyri Stenberg.

Selvitysten mukaan taajaan asutulla Uudellamaalla on ehkä liikenneruuhkista johtuen eniten valmiutta tilata ruuat verkkokaupasta. Lapissa, Pohjanmaan maakunnissa, Kainuussa ja Itä-Suomessa toivotaan verkkoruokakaupan korvaavan lopetettujen kyläkauppojen palveluita.

Varsinais-Suomessa, Hämeessä ja Keski-Suomessa erityisesti nuoremmat naiset ovat halukkaita kokeilemaan verkko-ostoksia, jos toimitus on maksuton. Hiihtokeskuksissa mökkeilevät toivoivat lisäpalveluna toimitusta suoraan mökille.

– Kasvupotentiaalimme on selvitysten mukaan suuri, joten toimimme heti ja poistimme toimitusmaksut. Vaikka emme pysty kilpailemaan Keskon tai S-ketjun kanssa ostohinnoilla, niin meillä on puolellamme merkittävät kustannusedut. Emme tarvitse suuria liiketiloja, toimimme ilman keskusvarastoa eikä meillä ole isoa henkilökuntaa, kuvailee kauppias Jyri Stenberg.

– Asiakas tilaa ja maksaa helposti netissä, ja Itella noutaa ruokatavarat suoraan Metro-tukusta. Emme tarvitse myöskään hienoja toimistoja vaan toimimme saksalaisen kustannustehokkaasti. Myös markkinoinnissa olemme ottaneet mallia maailmalta, Facebookissa Ruoka.net-tykkääjiä on jo yli 10.000.

Poimintoja videosisällöistämme
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)