Suomen pysäyttämä tankkeri Eagle S Porvoossa tammikuussa. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Ruotsi kiristää tarkastuksia Itämerellä – isku Venäjän varjolaivastolle

Valvontaa laajennetaan aluevesien ulkopuolelle ensi kuusta alkaen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Ruotsi laajentaa Venäjän varjolaivaston tarkastuksia aluevesiensä ulkopuolelle.

The Insiderin mukaan Ruotsi alkaa 1. heinäkuuta alkaen kerätä vakuutustietoja aluksilta, jotka kulkevat sen vesillä ja talousvyöhykkeellä. Tämän arvioidaan vaikeuttavan Venäjän öljykuljetuksia hoitavan varjolaivaston toimintaa Itämerellä.

Tavallisesti aluksilta vaaditaan vakuutusasiakirjat vain satamaan saapuessa. Uusi käytäntö mahdollistaa sen, että vajaasti tai virheellisesti vakuutettuja tankkereita voidaan tunnistaa jo kauttakulun aikana.

Kansainvälisen oikeuden mukaan Ruotsin talousvyöhyke antaa sille osittaisen itsemääräämisoikeuden jopa noin 370 kilometrin päähän rannikosta. Itämerellä, jossa tilaa on rajatusti, talousvyöhykkeet on jaettu naapurimaiden kesken, ja Ruotsi hallitsee käytännössä puolta merestä.

Muiden maiden sotalaivat ja kauppa-alukset voivat edelleen kulkea Ruotsin talousvyöhykkeen läpi ilman lupaa, kunhan ne kunnioittavat kansainvälistä oikeutta ja Ruotsin suvereniteettioikeuksia.

Vaikka Ruotsilla on laillinen oikeus valvoa ympäristönsuojelua ja kalastusmääräyksiä talousvyöhykkeellään, se ei voi pysäyttää tankkereita, elleivät ne riko tiettyjä kansainvälisiä tai kansallisia lakeja, kuten saastumista, dokumentointia tai meriturvallisuusuhkia koskevia lakeja.

Jos muissa Itämeren maissa seurattaisiin Ruotsin esimerkkiä, liki koko Itämerestä voisi tulla Venäjän varjolaivastolle riskialue, The Insider toteaa.

Varjolaivastolla tarkoitetaan huonokuntoisia, vakuutukseltaan puutteellisia aluksia, jotka kiertävät G7-maiden, EU:n ja Australian asettamaa hintakattoa Venäjän öljylle. Öljytuotoilla Venäjä rahoittaa sotatalouttaan.

Näitä aluksia on kuitenkin vaikea sanktioida suoraan. Monet sammuttavat AIS-paikannusjärjestelmänsä ja vaihtavat usein nimeään ja lippuvaltiotaan kesken matkan, kuten Jaguar-säiliöaluksen kerrotaan tehneen. Viro yritti pysäyttää Jaguarin aluevesillään toukokuun puolivälissä, mutta tankkeri ei suostunut pysähtymään ja Venäjä nosti Su35-hävittäjänsä ilmaan.

Viranomaiset voivat kuitenkin ryhtyä toimiin teknisemmillä perusteilla, kuten vakuutuksen tai muiden tarvittavien asiakirjojen puutteesta. Monet varjolaivaston alukset ovat vanhoja, aiemmasta käytöstään poistettuja, ja aiheuttavat ympäristökatastrofin riskin.

Sotilasasiantuntija, everstiluutnantti evp. Joakim Paasikivi toteaa, että varjolaivat eivät oletetusti ole siinä kunnossa kuin mitä yleensä pidetään hyväksyttävänä ja niitä huolletaan heikommin kuin laillisia aluksia.

– Kapteenit ja miehistöt ovat saattavat olla puutteellisesti koulutettuja, mikä lisää onnettomuusriskiä.

Paasikiven mukaan joidenkin varjolaivaston tankkereiden on äskettäin huomattu toimivan ilman voimassa olevaa rekisteröintiä. Kiwala-niminen alus lähetti AIS-tietoja väittäen purjehtivansa Djiboutin lipun alla, vaikka Djiboutin merirekisterissä ei ollut merkintää aluksesta.

Paasikivi sanoo, että valvonnan tulisi ulottua myös niin sanottuihin lippuvaltioihin, jotka myöntävät väärennettyjä vakuutustodistuksia ja -asiakirjoja.

– Myös lippuvaltioiden velvollisuuksien täyttämistä pitäisi valvoa, ja tarvittaessa asettaa seuraamuksia.

– Rannikkovaltioiden tulisi myös varmistaa, että niiden talousvyöhykkeellä, ja erityisesti aluevesillä, olevat alukset ovat kytkeneet AIS:n päälle ja että niiden paperit ovat kunnossa. Ympäristötarkastuksilla pitäisi varmistaa hyväksyttävien standardien täyttäminen. Alukset, jotka eivät täytä näitä vaatimuksia, olisi pysäytettävä – mutta se riippuu laeista, säännöistä ja määräyksistä. Mahdollisuus asettaa syytteeseen myös yksittäisiä kapteeneja ja miehistön jäseniä on yksi osa tätä, Paasikivi sanoo.

Poimintoja videosisällöistämme

Viron Jaguar-episodin jälkeen julkisuuteen on tullut tietoja, joiden perusteella Venäjä olisi saattanut varjolaivoja laivaston aluksilla. Moskova on viestinyt olevansa enemmän tai vähemmän valmis puolustamaan varjolaivoja. Venäjä antoi lisäksi toukokuussa itäiselle Suomenlahdelle syyskuuhun saakka voimassa olevan vaara-ilmoituksen, jonka syytä ei ole kerrottu.

LUE MYÖS:
14000 öljybarrelin yöllinen pumppaus- nämä laivat voivat vaarantaa koko Suomenlahden

Ensin katkeaa kaapeli ja sitten alkaa ampuminen: Evp-kommodorin hurja skenaario Itämeren ansasta

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)