Lain mukaan poliisimiehen on virassa ja yksityiselämässään käyttäydyttävä siten, ”ettei hänen käyttäytymisensä ole omiaan vaarantamaan luottamusta poliisille kuuluvien tehtävien asianmukaiseen hoitoon”. Käytännössä tämä on tarkoittanut sitä, että poliisi ei ole voinut tehdä sivutöitä vartijana, järjestyksenvalvojana, portsarina, taksikuskina tai muissa tehtävissä, jotka voisivat vaikuttaa negatiivisesti poliisin puolueettomuuteen.
– Toisaalta poliisi on lain mukaan velvollinen puuttumaan vakaviin rikoksiin myös vapaa-ajallaan. Tämän perustella, ja tietäen, että joukkoliikennehäiriöt ovat jokapäiväisiä tapahtumia, jotkut liikennöitsijät ovat omilla päätöksillään tarjonneet poliiseille ilmaisia matkoja velvoittein puutua tapahtumiin lakia löysemmissäkin rikostapauksissa. Jos vakavia rikoksia tulisi vastaan, niin olisi tietysti eduksi, että lähistöllä olisi toimivaltainen ammattilainen eli poliisi, Paatero kirjoittaa blogissaan.
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi voitaisiin Paateron mielestä vallan hyvin kuvitella, että poliisi portsarina, yleisten tilaisuuksien valvojana, taksin kuljettajana tai julkisten kulkuneuvojen järjestyksenvalvojana palvelisi yhteiskunnan turvallisuusintressiä ”varsin hyvin”.
– Jos tuossa tehtävässä sitten tulisi eteen poliisiasia, niin henkilö toimisi tilanteessa poliisina. Samalla poliisin tilannekuva siitä, missä yhteiskunnassa mennään, paranisi huomattavasti, Paatero kirjoittaa.
Hänen mukaansa Suomessa olisi pystyttävä löytämään rohkeasti ja ennakkoluulottomasti uusia tapoja tuottaa palveluita.
– Uusien tehtävien avaaminen poliisille vapaa-aikana olisi halpa ratkaisu sisäisen turvallisuuden parantamiseksi. Ratkaisu ei kuitenkaan poistaisi sitä tosiasiaa, että budjettivaltion yksi ydintehtävistä on poliisitoimi ja siitä on myös jatkossa pidettävä huolta vähintäänkin nykyisellä kehysrahoituksella, Paatero katsoo.
Korkein hallinto-oikeus (KHO) ja eduskunnan oikeusasiamies ovat kieltäneet nykyisen lain perustella poliiseilta toimimisen muun muassa ravintolan vahtimestareina, taksinkuljettajina, kuorma- ja linja-auton kuljettajina, oikeus- ja rikostoimittajina sekä perintäalan toimijoina. Kyseenalaisia sivutöitä voisivat Paateron mukaan lisäksi olla esimerkiksi palomies, yksityisen yrityksen sairaankuljettaja, autokoulun liikenneopettaja, kaupungin pysäköinninvalvoja, Liikenneturvan kouluttaja, hautaustoimiston ruumiinkuljettaja, RAY:n pelipöytien valvoja, turvallisuusluennoitsija ja baarimestari.





