Juhannuksen lähestyessä kauppojen hyllyiltä katoavat tavallista nopeammin tietyt tuotteet, kertoo S-ryhmä tiedotteessaan.
Yleisesti kaupaksi käyvät kaikki ruoka- ja juomatuotteet, joiden myynti kasvaa juhannusviikolla noin viidenneksellä. Tietyissä tuoteryhmissä kasvu on kuitenkin tätäkin rajumpaa.
Suurin muutos näkyy maississa: Sen myynti kasvoi viime vuoden juhannuksena tavalliseen verrattuna kahdeksankertaiseksi. Kaukana eivät ole myöskään sillit ja grillijuustot, joiden menekki viisinkertaistui.
Hieman maltillisemmin nousi A-luokan grillimakkaroiden ja herkkusienien myynti, joiden myynti nelinkertaistui.
Kaupaksi menevät tavallista paremmin myös makeat tuotteet sekä marjat ja hedelmät. Meloneiden myynti nelinkertaistui viime juhannuksena, jäätelön ja tuoreiden mansikoiden taas kaksinkertaistui.
Suomalaisten preferoimat juhannusruoat vaihtelevat maantieteellisesti. Kun Pohjois-Suomessa juhannusherkkuna suositaan grillimakkaraa, menee etelässä kaupaksi paremmin kesäkurpitsa. Länsi-Suomessa suositaan taas silliä.
Elintarvikkeiden ulkopuolella juhannus näkyy erityisesti hyönteiskarkotteiden ja aurinkorasvojen myynnissä, joiden myyntimäärät nelinkertaistuivat viime juhannuksena.
Tulevana juhannuksena nähdään ensimmäistä kertaa, miten päivittäistavarakauppoihin myyntiin vapautetut miedot viinit menevät kaupaksi juhannuskansalle. S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho uskoo, että etenkin miedot sekä kuivat ja puolikuivat kuohuviinit päätyvät monen suomalaisen juhannuspöytään.
– Viinivalikoima on tässä kohtaa erityisen laaja alkukesän juhliin sopivissa kuohuviineissä ja valkoviineissä, mutta myös mietoja rosé- ja punaviinejä on tarjolla monipuolinen kattaus, Päällysaho kertoo.