Ruotsalainen Dagens Nyheter -lehti kertoo elintarviketeollisuuden silmänkääntötempusta, jolla tuotteiden hintoja korotetaan kuluttajan huomaamatta.
Ilmiö tunnetaan nimellä shrinkflaatio. Tällä tarkoitetaan tuotteen koon pienentymistä siten, että hinta pysyy kuitenkin samana kuin ennen.
Myös Suomessa on aika ajoin ihmetelty kutistuvia pakkauksia.
Taloustieteen professori Richard Wahlund Tukholman kauppakorkeakoulusta arvioi, että suurin osa kuluttajista ei huomaa koko asiaa.
– Koko asian pointti on se, että hinnannoususta ei olla varsinaisesti tietoisia, koska se voisi vähentää kulutusta. Jos ihmisiltä kysytään, niin luulen joidenkin olevan tietoisia pakkausten pienentymisestä, mutta kuinka moni lopulta ajattelee sitä, kun he valitsevat tuotteen hyllyltä, hän sanoo DN:lle.
Ruotsissa shrinkflaatiosta on useita esimerkkejä.
Taannoin suosittu mehuvalmistaja pienensi pullon kokoa litrasta 850 millilitraan, mutta hinta pysyi samana. Ruotsalaisille maistuvien terttutomaattien pakkaus pieneni 400 grammasta 300 grammaan. Suomalaisillekin tutun Philadelphia-tuorejuuston purkit ovat kutistuneet 200 grammasta 175 grammaan.
Kuluttajaoikeuden asiantuntija Maria Wiezell toteaa, että ilmiö johtaa kuluttajia harhaan.
– Olemme tottumuksen ihmisiä ja emme ajattele sitä, jos jokin asia painaa vähemmän kuin ennen. Kun yritykset eivät ole rehellisiä ja läpinäkyviä asiakkaitaan kohtaan, niin tällöin on vaikea tehdä tietoisia kuluttajavalintoja, joihin viranomaistemmekin mukaan meillä on oikeus, hän toteaa DN:lle.