Osa yrityksistä on reagoinut raaka-aineiden ja energian hinnannousuun pienentämällä myymiensä tuotteiden kokoa, kertoo Helsingin Sanomat.
Kyse on niin sanotusta ”shrinkinflaatiosta” eli tuotekoon pienentämisestä vaivihkaa. Tuotteen koko pienenee, mutta tuotteen hinta pysyy ennallaan.
Esimerkiksi margariinia valmistava Flora pienensi toukokuussa 400-grammaisen margariinipakettinsa kokoa 380 grammaan ja 600-grammaisen paketin kokoa 550 grammaan. Hinta pysyi ennallaan, vaikka pienempi paketti kutistui viisi prosenttia ja suurempi paketti yli kahdeksan prosenttia.
Muutoksen syynä on Floran mukaan kustannuspaineet.
Vastaavaa ilmiötä on havaittu viime aikoina myös suklaapatukoiden, sipsipussien ja muropakettien kohdalla. Yhdysvalloissa yritykset ovat päätyneet kutistamaan myös vessapaperirullien kokoa niin, että yhdessä rullassa on kaksikymmentä arkkia vähemmän kuin aikaisemmin. Myös kulutustavarajätti Unilever pienensi hiljattain Dove-suihkusaippuan pakkauskokoa mutta piti hinnan ennallaan.
Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoellin mukaan pakkausten pienentäminen ei ole ongelma. Hiljattain julkaistun amerikkalaistutkimuksen mukaan tuotekoon pienentäminen on yrityksen kannalta todennäköisesti jopa kannattavampi keino kompensoida valmistuskustannuksia kuin suora hinnankorotus.
– Tuotekoon käyttäminen vaivihkaisiin hinnankorotuksiin voi murentaa asiakkaiden luottamusta, Beurling-Pomoell varoittaa kuitenkin HS:lle.