Valtaosa suomalaisista ajaa renkailla, joiden pito saattaa olla jo vaarallisen heikko. Vakuutusyhtiö Lähitapiolan teettämän Arjen katsaus -kyselyn mukaan vain 37 prosenttia autoilijoista tietää, milloin auton renkaat on valmistettu eli kuinka vanhat ne ovat.
Naisilla osuus on selvästi matalampi (25 prosenttia), mutta myös miehillä osuus jää alle puoleen (47 prosenttia). Vain 39 prosenttia autoilijoista kertoo, että kotitalouden auton rengaspaineita käydään säätämässä vähintään aina tarvittaessa.
Lähitapiolan liiketoiminnan ohjaamisesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri pitää tuloksia hälyttävinä. Renkaiden pito heikkenee, kun ne vanhenevat ja kuluvat, ja myös rengaspaineet vaikuttavat renkaiden pitoon. Alaviiri kehottaa tarkistamaan tai tarkistuttamaan renkaat aina renkaiden kausivaihdon yhteydessä, jolloin se tulee tehtyä vähintään kahdesti vuodessa.
– Kun nyt syksyllä vaihtaa talvirenkaisiin, on tuhannen taalan paikka tarkistaa samalla renkaiden ikä ja kunto. Suomen tiestön kunto on heikentynyt, henkilöautojen keski-ikä on noussut ja lisäksi sademäärät ovat kasvaneet erityisesti talvisin. Riskit liikenteessä ovat siis lisääntyneet, ja on entistäkin tärkeämpää, että renkaat pitävät haastavissa olosuhteissa. Jos renkaiden iästä tai kunnosta ei ole tietoinen, huono pito saattaa käydä ilmi vasta esimerkiksi tilanteessa, jossa pitää jarruttaa äkillisesti väistääkseen jalankulkijaa.
Milloin on aika hankkia uudet renkaat?
Renkaan valmistusvuosi lukee renkaassa. Sen lisäksi olennaista on, kuinka kauan renkaat ovat olleet käytössä. Lain mukaan talvirenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään kolme millimetriä. Suositeltu urasyvyys on kuitenkin vähintään neljä millimetriä.
Vain 37 prosentissa Arjen katsaus -kyselyyn vastanneiden autoilijoiden kotitalouksista renkaat vaihdetaan aina uusiin ennen kuin ne ovat kovin kuluneet. Nyrkkisääntö on, että kannattaa alkaa harkita renkaiden vaihtamista viimeistään silloin, kun ne ovat olleet käytössä viisi vuotta, Alaviiri sanoo.
– Vaikka lakisääteinen minimisyvyys vielä täyttyisikin, rengas on jo menettänyt suuren osan pito-ominaisuuksistaan. On myös hyvä muistaa, että kulutuspinnasta riippumatta renkaat kovettuvat ja halkeilevat vanhetessaan, mikä sekin heikentää pitoa. Vaikka renkaita olisi käyttänyt hyvin vähän, ne alkavat olla elinkaarensa päässä viimeistään kymmenen vuoden kuluttua valmistuksesta.
Tieliikennelaki ei enää aseta tarkkaa ajallista pakkoa talvirenkaiden vaihtamiselle, vaan talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun silloin kun sää tai keli sitä edellyttävät. Ajoneuvon kuljettajalla on siis entistä suurempi vastuu rengasvalinnasta, Alaviiri sanoo.
– Talvirenkaat kannattaa vaihtaa mieluummin liian aikaisin kuin päivääkään liian myöhään. Jos alla on vielä kesärenkaat ja säätiedotus näyttää liukasta keliä, ei kannata lähteä teille luistelemaan vaan jättää auto suosiolla pihaan ja kulkea julkisilla tai muilla keinoin.
Kyselyyn vastasi 1 049 henkilöä 12.–19. syyskuuta 2025 välisenä aikana. Vastaajat edustavat Manner-Suomen 18 vuotta täyttänyttä väestöä. Kysymyksiin auton renkaista vastasi 900 henkilöä, jotka joko omistavat auton, joilla on auto käytettävissään jokapäiväiseen liikkumiseen tai jotka ovat ajaneet autoa viimeisen 12 kuukauden aikana. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin 3,1 prosenttiyksikköä koko aineiston tasolla.





