Tiedotusvälineet saivat tutustua tunneliin ennen kuin uutta rautatietunnelia aletaan testata. Käyttöön se on tarkoitus ottaa 1. kesäkuuta 2016.
Tunneli on maailman pisin ja syvin liikennetunneli ja ensimmäinen pohjatunneli Alppien läpi, mikä tarkoittaa, että se kulkee vuoriston pohjalla. Tunneli alkaa Urin kantonista Erstfeldistä ja päättyy Tessinin kantonin Bodioon. Vanha Gotthardin raidetunneli on vain 15 kilometriä pitkä ja kulkee yli tuhannen metrin korkeudessa. Gotthardin reitti on tähän saakka ollut hidas ja mutkitteleva. Uusi tunneli kulkee noin 600 metriä vanhan tunnelin alapuolella noin 400 metrin korkeudessa. Vuoret tunnelin yläpuolella nousevat yli 3000 metrin korkeuteen.
Tunnelin rakentaa Sveitsin liittovaltion rautateiden (SBB CFF FFS) omistama AlpTransit Gotthard AG. Tunnelin rakentaminen alkoi vuonna 1993.
Ensimmäinen Gotthardin tunneli valmistui jo vuonna 1881. Uusi tunneli nopeuttaa merkittävästi liikennettä pohjoisesta Sveitsin kautta Italiaan. Tarkoituksena on siirtää tavaraliikennettä kulkemaan tunnelin läpi, jolloin liikenneonnettomuuksia ja alppiluonnon kuormittamista voidaan vähentää.





