Kuorma-auton kuljettajana 42 vuotta toimineen Jorma Sivulan mukaan moni antaa erikoiskuljetuksille huonosti tilaa liikenteessä. Lännen Median mukaan henkilöautoilijoiden on vaikea uskoa saattoautojen ennakkovaroituksia.
Tien sivuun koukataan ja auto pysäytetään vasta siinä vaiheessa, kun edestä lähestyvän kuljetusauton voi nähdä omin silmin.
Jorma Sivulan mukaan monesti tiellä mahtuu paljon helpommin ison auton kuin henkilöauton ohi.
− Raskaat ajoneuvot antavat tilaa, pienempien kanssa on vaikeampaa, hän sanoo.
– Muun liikenteen reagointi on kyllä selvästi parantunut, mutta edelleen aika monella tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää, miksi autot vilkuttavat edessä, Sivula lisää.
Maanteillä näyttää liikkuvan epidemia-aikaan isoa ja hankalan kokoista tavaraa kuten ennenkin.
– Erikoiskuljetuslupia myönnetään tänä vuonna vähintään yhtä paljon kuin 2019 eli ainakin 10 000 kappaletta, lupa-asiantuntija Elina Ilola Pirkanmaan ely-keskuksesta sanoo LM:lle.
Pirkanmaan ely käsittelee ja myöntää kaikki erikoiskuljetusluvat Suomessa Ahvenanmaata lukuun ottamatta.
Elina Ilolan mukaan palautetta kuljetuksista tulee säännöllisesti.
– Usein on kyse siitä, että leveä tai pitkä kuljetus on keskeyttänyt muiden matkanteon ja aiheuttanut ruuhkan.
– Ihmisillä ei ole tietoa siitä, miten erikoiskuljetus kohdataan oikein. Autokoulussa asiasta opetetaan tosi vähän. Paljon on kiinni siitäkin, miten liikenteenohjaaja hommansa hoitaa, hän sanoo.
Sujuvuuden takaamiseksi erikoiskuljetuksia on rajoitettu taajamissa päivä- ja ruuhka-aikoina sekä vilkkaimman juhlapyhäliikenteen aikoina.
Jos näet saattoauton keltaiset vilkkuvalot ja Leveä/pitkä kuljetus -kyltin, hidasta vauhtia ja valmistaudu pysähtymään tarvittaessa. Noudata saattoauton kuljettajan näyttämää Ajoneuvolla ajo kielletty -pienoismerkkiä.
Ohjaa tien sivuun pientareelle, pysäkille tai levikkeelle. Jos mahdollista, älä pysähdy kaiteen viereen. Kaikki erikoiskuljetukset vaativat väistämistä ja tilan antamista, mutta eivät välttämättä pysäyttämistä.





