– Kahden vuoden pandemiakauden jälkeen ja sen aiheuttaman matkustamisen romahduksen seurauksena linja-autoyritysten lähtötilanne uuteen kriisiin on poikkeuksellisen vaikea, toteaa Linja-autoliitto tiedotteessaan.
Liiton mukaan linja-autoliikenne olisi voinut lisääntyä ja aloittaa paluun normaalimpaan liikennöintiin muun muassa koronarajoitusten purkamisen jälkeen, mutta uusiksi haasteiksi tulivat Ukrainan sota ja polttoaineen nopea hinnannousu. Linja-autoala kaipaakin nyt pikaista vastaantuloa valtiolta.
– Kuljetusala on odottanut jo pitkään maan hallituksen päätöksiä uusista tukitoimista. Ministeri (Annika) Saarikon (kesk.) johtama varautumisen ministerityöryhmä ei ole vieläkään löytänyt ratkaisuja ja aika käy vähiin. Linja-autoyritykset tarvitsevat välittömästi pelastuspaketin selvitäkseen eteenpäin.
Yritysten tulevaisuus näyttää epävarmalta
Epävarmuus tulevaisuudesta on lisääntynyt. Jäsenkyselyyn vastanneista yrityksistä 66 prosenttia ilmoitti selviävänsä tai ehkä selviävänsä. Vastanneista 26 prosenttia uskoo yrityksen liikevaihdon vähentyvän kuluvan vuoden aikana. Yrityksistä 34 prosentilla kalustomäärä on pienempi kuin viime vuonna.
Yrityksistä 57 prosentilla kalustoinvestoinnit ovat pienemmät tänä vuonna viime vuoteen verrattuna. Valtaosalla henkilöstömäärä on pysynyt lähes samana kuin vuonna 2021, mutta 19 prosentilla se on pienempi.
Sopimusliikenteen (kaupunkiliikenteet, ELY-liikenteet ja kuntien ostoliikenne) määrä vastanneilla yrityksillä on pienempi kuin 2021. Yrityksistä 50 prosenttia ilmoitti markkinaehtoisen liikenteen olevan pienempi kuin vuonna 2021 ja 59 prosenttia uskoo markkinaehtoisen liikenteen vähentyvän seuraavan kuuden kuukauden aikana.
Tilausliikenteen ja bussimatkailun osalta 43 prosenttia kertoi tilauskannan olevan suurempi verrattuna vuoden takaiseen tilanteeseen. Yrityksistä 34 prosenttia ilmoitti tilauskannan olevan yhtä suuri. Tilauskannan kasvuun seuraavan kuuden kuukauden aikana uskoi 40 prosenttia vastanneista ja 15 prosenttia arvioi tilauskannan pienentyvän.
Liiketoiminnan jatkuvuudelle rajoittavia tekijöitä
Liiketoimintaa rajoittaviksi tekijöiksi nousivat energian hinnan voimakas kehitys (79 %), riittämätön tilaus- ja matkailuliikenteen kysyntä (55 %), yleinen kustannuskehitys (45 %), riittämätön markkinaehtoisen liikenteen kysyntä (38 %), koronatilanne (36 %) ja työvoiman saatavuus (26 %).
Kysymykseen yritysten tukimuodoista vallitsevassa poikkeuksellisessa tilanteessa eniten vastauksia saivat ammattidiesel (40 %), suora kustannustuki kuljetusalalle (23 %), polttoaineen valmisteveron alentaminen EU-minimiin (17 %).





