Verkkouutiset

Polttonesteiden hintoja Neste Express asemalla Espoossa 26. heinäkuuta 2022. LEHTIKUVA/MIKKO STIG

Tyrmäys polttoaineveron korotukselle: Suomi ajaa päin seinää

Alan mukaan jakeluvelvoitteen pitäminen alhaalla on välttämätöntä.

Heinäkuussa voimaan tulleella polttoaineen jakeluvelvoitteen alentamisella on ollut dieselin pumppuhintaa selkeästi laskeva vaikutus. Vaikka hinta on edelleen korkealla tasolla, eri tekijöiden yhteisvaikutuksesta raskaan liikenteen käyttämän dieselin litrahinta on nyt noin 40 senttiä alemmalla tasolla kuin kesäkuussa, toteaa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry.

SKALin mukaan hallituksen on syytä jo budjettiriihessään tehdä linjaukset, ettei jakeluvelvoitetta kiristetä lähivuosina. Myös ensi vuodelle jo säädetty polttoaineveron korotus tulee perua, vaatii kuljetusyritysten edunvalvoja.

– Arvostamme sitä, että hallituksella on ollut valmiudet tehdä ratkaisuja, jotka keventävät kuljetusalan kustannustaakkaa. Nyt on tärkeää kiinnittää huomiota tekijöihin, jotka hillitsevät polttoainekustannusten nousua myös lähitulevaisuudessa. Jakeluvelvoitteen tasoa on arvioitava myös Suomen kilpailukyvyn näkökulmasta ja siksi aiotut korotukset on peruttava, sanoo SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto.

Keväällä tehdyn linjauksen mukaisesti hallitus valmistelee jakeluvelvoitteen alentamista 7,5 prosenttiyksiköllä myös vuonna 2023. Samaan aikaan kuitenkin esitetään jakeluvelvoitteen korottamista, jolloin se tuplaantuisi vuonna 2024 13,5 prosentista peräti 28 prosenttiin.

– Jakeluvelvoitteen alentamista on jatkettava, mutta samalla hallituksen on jo nyt peruttava aikeensa korottaa jakeluvelvoitetta seuraavina vuosina. Korkean energian hinnan vuoksi Suomessa onkin löydettävä muita keinoja päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi, Ylälehto sanoo.

Dieselin polttoaineveron korotus on peruttava

Uusiutuvan dieselin maailmanmarkkinahinta on kallistunut suhteessa fossiilista dieseliä enemmän ja sen saatavuus ei maailmanlaajuisestikaan vastaa Suomen ylikireää jakeluvelvoitetasoa. Merkittävä osa uusiutuvasta dieselistä tuodaan Suomeen ulkomailta.

SKALin mielestä uusiutuvien polttonesteiden saatavuusongelmaan tulisi kiinnittää huomiota. Suomen tulisi myös lisätä omavaraisuutta uusiutuvien polttonesteiden tuotannossa.

– Jakeluvelvoitteen tuplaaminen kertaheitolla vuonna 2024 toisi mukanaan täysin kestämättömän hinnankorotuksen polttonesteille, mikäli uusiutuvan polttoaineen maailmanmarkkinahinta pysyy nykyisellä tasolla. Kuljetuskustannukset nousisivat edelleen, kun jo nyt kustannustason nousu on ollut peräti 18 prosenttia vuodessa. Sitä ei kilpailukykymme kestä, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala toteaa.

Hallitus on vuonna 2019 tekemällään päätöksellä korottamassa nk. parafiinisen dieselin polttoaineveroveroa vuoden 2023 alusta kahdella sentillä. Toimiessaan näin Suomi kulkisi aivan eri suuntaan kuin muut maat.

– Suomi ajaa päin seinää, ellei kuljetuskustannusten nousua pidetä kurissa. Moni kilpailijamaa Euroopassa on alentanut polttoaineveroja vastauksena energian hinnan kallistumiseen. Korotuspäätös Suomessa tehtiin aikanaan täysin erilaisessa toimintaympäristössä. Vaadimme ehdottomasti tämän veronkorotuksen perumista syksyn budjettiriihessä, Kujala huomauttaa.

SKAL toistaa esityksensä, että Suomessa on harkittava myös polttoaineen valmisteveron laskemista EU-minimiin, kuten moni muukin maa on tehnyt. Polttonesteiden hintaan voidaan poliittisen päätöksenteon myötä vaikuttaa valmisteveron, arvonlisäveron ja jakeluvelvoitteen tasolla. Kujalan mukaan kaikki nämä verokeinot on pidettävä valikoimassa.

Uusimmat
› Uutissyöte aiheesta
MAINOS