Kokoomuksen työelämälinja tyrmistyttää SDP:ssä – ”tyytykää vähempään”

Pinja Perholehto arvostelee kokoomuksen tavoiteohjelman esityksiä.
Eduskuntatalo Helsingissä. VILLE MÄKILÄ
Eduskuntatalo Helsingissä. VILLE MÄKILÄ

SDP:n kansanedustaja Pinja Perholehto on tyrmistynyt kokoomuksen uudesta tavoiteohjelmaesityksestä, joka puolueen mukaan luopuisi työnantajan lisätyön tarjoamisvelvollisuudesta ja takaisinottovelvollisuudesta.

– Kokoomuksen työelämävisio näyttää olevan Suomi, jossa yhä useampi käy töissä, mutta elää silti köyhyydessä. Suomessa on jo nyt valtava joukko ihmisiä, jotka käyvät töissä mutta eivät tule palkallaan toimeen. Jokainen heistä voinee tehdä tästä kokoomuksen viestistä johtopäätöksen: joustakaa enemmän, tyytykää vähempään ja kantakaa itse riskit, Perholehto sanoo tiedotteessa.

Perholehdon mielestä Petteri Orpon (kok.) hallitus on jo aiemmin leikannut asumistukea ihmisiltä, joille tuki on ollut taloudellinen edellytys ottaa vastaan osa-aikatyötä tai ylipäätään asua kohtuullisen matkan päässä työpaikastaan.

Erityisen kova isku leikkaukset ovat hänen mielestään olleet korkeiden vuokrien kasvukeskuksissa, mutta myös monissa seutukaupungeissa ja aluekeskuksissa.

Perholehdon mukaan SDP haluaa aivan päinvastaisen suunnan. Puoluehallituksen esitys uudeksi poliittiseksi ohjelmaksi korostaa, että vastentahtoista osa-aikatyötä on vähennettävä ja työnantajan velvollisuudesta tarjota lisätunteja omille osa-aikaisille työntekijöilleen on pidettävä tiukasti kiinni.

– Työ on parasta sosiaaliturvaa vain silloin, kun sillä todella tulee toimeen. Alityöllistäminen pienillä tuntimäärillä ei ole kestävää työllisyyspolitiikkaa eikä inhimillisesti kestävää työelämää, Perholehto päättää.

Suomen perustuslaki mahdollistaa ministerijohtoisuuden. Ruotsi on eri maailmasta, kirjoittaa dekaani Jukka Mähönen.
Vastaukset siirtyivät jälleen myöhemmäksi, Jukka Kopra toteaa.
Ainoastaan kristillisdemokraatit vastustaa ehdotusta selvästi.
Mainos