Sähköautojen palo-onnettomuudet ovat harvinaisia, mutta tilanteen sattuessa romua joudutaan valvomaan jopa viikkoja, uutisoi Kauppalehti. Syy pitkälle valvonnalle piilee akuston pitkään jatkuvassa syttymisriskissä.
Yksittäisistä sähköautopaloista ei tule kuitenkaan Helsingin pelastuslaitoksella työskentelevän palomestari Joonatan Suosalon mukaan huolestua. Sähkö on Suosalon mukaan käyttövoimana turvallisempi kuin perinteinen polttoaine.
Asiantuntija kuitenkin huomauttaa, että myytyjen sähköautojen määrä on polttomoottoriautoihin verrattuna edelleen niin pieni, ettei suoria turvallisuusvertailuja ole mahdollista tehdä. Sähköautojen määrää tarkasteltaessa akkuja palaa verrattain vähän, joskin todenmukaisempia lukuja saadaan vasta muutaman vuoden kuluttua.
– Tuolloin ensimmäisten isojen mallierien akkujen takuut alkavat umpeutumaan, ja akkujen huolloista tulee yleisempiä. Muualla maailmalla ei ole nähtävissä mitään suurempaa piikkiä onnettomuuksissa, Suosalo tähdentää.
– Suomessa ei toistaiseksi ole sattunut kuin muutama sähköauton akkupalo. Vuonna 2019 tällainen alkoi eräässä sähköautossa, jonka jälkeen mallin akustossa todettiin valmistusvirhe. Valmistaja korvasi jokaisen myydyn auton akun, eikä näitä ole sen jälkeen tapahtunut useampaa samalle merkille tai mallille. Useimmat palo-onnettomuudet ovat seurausta kolareista tai vastaavista iskuista, Suosalo jatkaa.
Palavan sähköauton sammuttamiseen menee kuitenkin tuntikausia. Jäljelle jäävää romua on valvottava viikkoja.
– Akuston sammuttamisessa oleellista on sen lämpötilan laskeminen mahdollisimman alas. Kotelon sisään on hankala saada vettä sen tiiveyden vuoksi, Suosalo sanoo.
Ratkaisuksi on ehdotettu muun muassa vettä sisältävää sammutuskonttia, johon palavan auton voisi upottaa. Suosalon mukaan tämäkään ei ole ongelmatonta, sillä litiumakku voi palaa myös veden alla. Lisäksi vesi muuttuu prosessissa myrkylliseksi ongelmajätteeksi. Suomessa sähköautopalot sammutetaan onnettomuuspaikalla, jonka jälkeen romu viedään mahdollisen uudelleensyttymisen varalta turvalliseen paikkaan.
– Yhdysvalloissa moni pelastuslaitos antaa auton palaa hallitusti loppuun asti. Tämä voi olla helpoin ja lopulta ympäristöystävällisin keino taata romun turvallisuus. Mitään joka tilanteeseen sopivaa sammutuskeinoa ei ole vielä maailmanlaajuisestikaan keksitty, Suosalo kertoo.
Sähköautot aiheuttavat onnettomuustilanteissa vaaratilanteita myös silloin, kun ne eivät pala.
– Näitä tilanteita tulee kuukausittain. Kuuluu pelastajan ammattitaitoon tunnistaa eri automallit ja niihin soveltuvat metodit. Jos auton rakenteita täytyy purkaa sisällä olevan pelastamiseksi, tulee tietää miten varmistetaan, ettei niissä ole jännitteitä, Suosalo tähdentää.





