Venäläisten lentoyhtiöiden ilman huoltoa pakotteiden takia jääneet koneet ovat alkaneet hajota lennoilla. Lauantaina 2. joulukuuta Aeroflotin Pietarista Moskovaan matkalla ollut Airbus A321 joutui tekemään hätälaskun Šeremetjevon lentoasemalle toisen moottorin vikaantumisen takia.
Klo 13.11 kone laskeutui RIA Novostin mukaan ”normaalisti”. Yksikään koneen 162 matkustajasta ei loukkaantunut. Moskovan alueiden välisen liikenteen syyttäjänviraston mukaan Venäjän tiedustelupalvelu tutkii konetta. Virasto lupaa ryhtyä ”perinpohjaisiin vastatoimiin”, jos rikkomuksia havaitaan.
Samana päivänä Yamal Airlinesin Superjet 100, matkalla Nojabrskista Ufaan, joutui tekemään hätälaskun Tjumenin Roštšinon lentoasemalle ”teknisen syyn” takia. Koneessa oli 71 matkustajaa, jotka jatkoivat Ufaan yhtiön varakoneella.
Perjantaina 1. joulukuuta kolme konetta vikaantui samanaikaisesti. Matkalla Kaliningradista Moskovaan Aeroflotin A321 oli pakotettu laskeutumaan Pietarin Pulkovoon ohjaamon ilmastointivian takia. Koneen matkustajat, joiden määrää ei ilmoitettu, jatkoivat matkaa yhtiön Boeing 777:llä.
Samana aamuna Venäjän hätätilanneministeriö kertoi Moskovasta lähteneen Aeroflotin Boeing 737:n tehneen hätälaskun Južno-Sahalinskiin kyydissään 408 matkustajaa. Yhtiön mukaan laskeutumispäätös tehtiin paineen laskettua yhdessä koneen laskutelineiden kuudesta renkaasta.
Novosibirskissä IrAeron Superjet 100:n autopilotti ja laipat lakkasivat toimimasta nousun jälkeen Tolmatševon lentoasemalta. Talakaniin matkalla ollut kone joutui tekemään yhdeksän kierrosta odotusalueella ennen kuin se laskeutui turvallisesti. Koneessa oli 78 matkustajaa. Lentoyhtiö kertoi viasta ”yhdessä säätöjärjestelmän kanavista”. Venäjän federaation ilmaliikennevirasto tutkii tapausta.
Lauantaina S7 Airlines ilmoitti lentojensa vähentämisistä useilla suunnilla. Sitä selitettiin vuodenajalla ja aikataulujen optimoinnilla. Aiemmin Kommersant kirjoitti, että yhtiö vähentää syksyn ja talven lentojaan 10–15 prosenttia vaikeuksien takia huoltaa Airbus A320/3321 neo -koneitaan.
Ongelmat keskittyvät erityisesti Pratt & Whitneyn moottorien korjaamiseen, joista ei ole sopimusta iranilaisen huoltopalvelun kanssa. Tällä hetkellä yhtiön joka viides kone on pois käytöstä, mukaan lukien 13 sen 39 neosta.