Potilaslaskutuksessa tapahtuneen virheen vuoksi on yli 22 000 HUS:n asiakasta saanut vahingossa saman laskun kolmeen kertaan, selviää HUS:n tiedotteesta.
Uuden vuoden molemmin puolin, 29.12.2017 – 3.1.2018, on HUS:n tekemistä potilaslaskuista 22 609 kappaletta lähtenyt asiakkaille vahingossa kolmeen kertaan. Laskut on lähetetty kolmessa eri kuoressa ja niissä kaikissa on sama potilaslasku.
Asiakkaita pyydetään tarkistamaan saamansa laskut. Mikäli ne ovat täsmälleen samanlaisia, tarvitsee maksaa vain yksi lasku.
Ylimääräiset laskut voi heittää roskiin eikä asiakaspalveluun tarvitse erikseen ottaa yhteyttä. Asiakkaat saavat lisäksi erillisen kirjeen, jossa kerrotaan laskutusvirheestä ja miten heidän tulee sen vuoksi menetellä.
Mikäli asiakas maksaa saman laskun epähuomiossa useaan kertaan, HUS ottaa yhteyttä ja pyytää asiakasta toimittamaan tilinumeron, johon ylimääräiset maksut voidaan palauttaa.
Laskujen monistumisen syynä on virhe, joka on tapahtunut HUS:n käyttämän palveluyrityksen käsittely- ja tulostusprosessissa. HUS pahoittelee virheen vuoksi asiakkaille syntynyttä ylimääräistä vaivaa.





