Hallitus kiistelee parhaillaan uuden maakuntaveron käyttöönotosta, uutisoi Helsingin Sanomat. Uusi vero tulisi käyttöön viimeistään vuonna 2026.
Maakuntaverossa on kyse siitä, että sote-uudistuksessa perustettaville hyvinvointialueille annettaisiin oikeus verottaa alueellaan asuvia ihmisiä. Verotuloilla ne voisivat rahoittaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustointa sekä muita maakunnille mahdollisesti siirtyviä tehtäviä. Maakuntavero käytännössä vähentäisi tulonsiirtoja heikommille alueille, joilla syntyisi pian painetta korottaa veroa. Toisaalta se loisi maakunnille kannustimen hillitä sote-kustannuksia.
Nyt sote-uudistuksen lähtökohtana on, että maakunnat saavat rahoituksensa lähes kokonaan valtiolta. Kun tehtävät siirtyvät pois kunnilta, kunnallisveroja alennetaan tasasuuruisesti runsaat 12 prosenttiyksikköä. Vastaavasti valtionverotusta kiristetään ja veron tuottoja jaetaan maakunnille sote-palveluiden järjestämiseen.
Vaikutus kansalaisten kukkaroon vaihtelee kuitenkin asuinpaikan mukaan. Valtiovarainministeriön painelaskelman mukaan osassa maakuntia syntyisi painetta nostaa veroa ja osassa laskea veroa, vaikka maakuntien välisiä eroja pienennettäisiin erillisellä tasausjärjestelyllä.
Jos veron lähtötaso olisi esimerkiksi kaksi prosenttia, Kainuun maakuntavero nousisi noin 3,7 prosenttiin. Seuraavaksi eniten jouduttaisiin maksamaan Etelä-Savossa, jossa vero nousisi 3,5 prosenttiin. Seuraavana listalla ovat Kymenlaakso, 3,08 prosenttia ja Keski-Pohjanmaa sekä Pohjois-Savo 2,7 prosenttia.
Keskivertoa enemmän maksaisivat myös Etelä-Pohjanmaa, Keski-Uusimaa, Satakunta, Pohjois-Pohjanmaa, Lappi ja Länsi-Uusimaa.
Vastaavasti Itä-Uusimaa ja Pohjois-Karjala pystyisivät alentamaan veroa yli yhdellä prosenttiyksiköllä. Seuraavaksi eniten veroa voitaisiin laskea Päijät-Hämeessä, Keski-Suomessa, Vantaalla ja Keravalla, Etelä-Karjalassa, Kanta-Hämeessä, Varsinais-Suomessa, Pirkanmaalla ja Helsingissä.
Suurin ero olisi siis Kainuun ja Itä-Uudenmaan välillä. Itä-Uudellamaalla veroja maksettaisiin jopa 2,8 prosenttiyksikköä vähemmän veroja kuin Kainuussa.
Erot alueiden välillä syntyisivät pääosin siitä, että esimerkiksi etelän suurissa kaupungeissa on enemmän veronmaksajia ja enemmän verotettavaa tuloa kuin useissa taloudellisesti heikommin pärjäävissä maakunnissa.





