Ylen MOT-toimituksen selvityksen mukaan venäläiset ovat siirtäneet merkittävän osan Venäjän varjolaivaston toimintaa johtavista yhtiöistä ulkomaille. Etenkin Dubaista on tullut varjolaivaston keskus.
MOT jäljitti yli 60 varjolaivan taustayhtiön osoitteen dubailaiseen luksushotelliin. Yksi aluksista on Suomenlahden kaapelirikosta epäilty Eagle S. Osoitteesta löytyi virtuaalitoimisto, josta käsin pyöritetään tuhansia yhtiöitä – mutta vain paperilla. Varjolaivojen todellisia omistajia ei saada selville.
– Tämä on aivan jättimäinen ongelma. Jos esimerkiksi Itämerellä tapahtuisi suuri öljytuho, niin saisiko siitä ketään vastuuseen, ulkoministeri Elina Valtonen (kok.), sanoo Ylelle.
Hänen mukaansa EU selvittää jatkuvasti pakotteiden tehostamiskeinoja.
– Teemme yhteistyötä kaikkien meidän kumppanimaidemme kanssa ja pyrimme koko ajan parempaan.
Yksi keino olisi laittaa pakotelistalle varjolaivastoon kytkeytyviä yhtiöitä sekä tankkereiden operoijia ja muita taustahenkilöitä.
– Nyt me olemme listanneet lähtökohtaisesti vain niitä aluksia, hän sanoo.
Valtosen mielestä pakotteiden ongelma on se, että kaikki maat eivät ole niissä mukana.
– Sille me emme lähtökohtaisesti voi mitään, hän toteaa Ylelle.





