Amerikkalaisen autonvalmistaja Fordin toimitusjohtaja varoitti hiljattain Kiinan sähköautoteollisuuden muodostavan ”eksistentiaalisen uhkan” alan toimijoille.
Taustalla on osaltaan robotiikka, joka on edennyt erityisen vauhdikkaasti juuri Kiinassa. Etumatkaa muuhun maailmaan pyritään kasvattamaan pimeillä tehtailla, joissa robotit kokoavat tuotteita vuorokauden ympäri vain vähäisellä ihmisen avustuksella.
Wall Street Journal esittelee erästä kiinalaistehdasta, joka tuottaa kymmeniä sähköautoja tunnissa. Laitoksen tiettyjä osia kutsutaan pimeiksi, koska valot voisi laittaa kokonaan pois päältä tuotannon häiriintymättä.
Automarkkinoiden näkymät ovat olleet epävarmoja Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin kiihdyttämän kauppasodan vuoksi. Jos Kiinassa muodostuu ylituotantoa, ei autoja välttämättä saada kaupaksi.
Automaation taustalla ovat nopeasti kohonneet työvoimakustannukset. Luksussähköautoja valmistavan Zeekr-yhtiön varatoimitusjohtaja Zhao Chunlin kertoo, että hitsauspajalla toimii samanaikaisesti yli 800 robottia.
– Saavutamme täällä lähes kokonaan valot pois -tuotannon, Chunlin toteaa.
Yli sadan tuhannen euron arvoisia sähköautoja valmistavan Zeekrin suurin tehdas sijaitsee Kiinan koillisosissa. Yhtiön vuosituotanto on jopa 300 000 ajoneuvoa, mikä tarkoittaa päivätasolla 800 ajoneuvoa.
Teslan kokonaistuotanto on samaa tasoa, mutta tämä saavutettiin vasta yli vuosikymmenen kasvun jälkeen.
Myös Zeekrin tuotantolinjalla osa työtehtävistä täytyy edelleen jättää ihmisille. Yksi tällainen työvaihe on sähkökaapelien asentaminen auton runkoon. Robottien ylläpito vaatii lisäksi jatkuvaa työtä.
International Federation of Robotics (IFR) -järjestön tilastojen perusteella Kiinassa asennettiin toissavuonna 280 000 teollista robottiyksikköä. Japanissa niitä otettiin käyttöön vajaat 50 000 ja Yhdysvalloissa alle 40 000 kappaletta.





