Uudistuksilla pyritään nostamaan koulutus- ja osaamistasoa sekä kääntämään oppimistulokset nousuun. Opettajankoulutuksen kehittäminen on koulutusjärjestelmän uudistamisen keskeisimpiä työkaluja.
Opettajankoulutuksen kehittämisen tavoitteena on antaa opettajille työvälineitä ympäröivän yhteiskunnan muutokseen vastaamisessa.
Sanni Grahn-Laasosen mukaan vaikuttavin keino koulutusjärjestelmän uudistamiseen on opettajankoulutuksen ja opettajien osaamisen kehittäminen.
– Siksi halusimme keskittää rahoitusta erityisesti siihen. Suomalainen opettajankoulutus on erittäin korkeatasoista ja kansainvälisesti arvostettua. Selkeäksi kehittämistarpeeksi on kuitenkin tunnistettu uranaikainen osaamisen kehittäminen. Jokaisella opettajalla tulee olla mahdollisuus kehittyä myös uran aikana ja saada lisäkoulutusta ja tukea työhönsä, hän sanoo.
Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman tavoitteena on kehittää opettajien ja opettajankouluttajien osaamista, opettajankoulutuksen oppimisympäristöjä, sisältöjä ja työelämärelevanssia sekä vuorovaikutusosaamista.
Opettajien perus-, perehdytys- ja täydennyskoulutusta lähennetään toisiinsa niin, että muodostuu opettajan työuran aikaista osaamista tukeva kokonaisuus. Tämä on parannus nykyiseen varsin hajanaiseen tilanteeseen, jossa perus- ja täydennyskoulutuksen kesken ei ole selkeää työnjakoa.
Yhdeksäntoista hanketta
Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman tavoitteita toimeenpannaan 19 erilaisen hankkeen kautta. Muutosohjelmissa kehitetään kaikkia eri opettajankoulutuksia varhaiskasvatuksen ammatilliseen opettajankoulutukseen.
Ammatillisten opettajankorkeakoulujen hankkeella tuetaan myös ammatillisen koulutuksen reformia.
Hankkeilla pyritään muutokseen esimerkiksi niin, että eri alojen opiskelijat jalkautuvat yhdessä kouluihin ja rakentavat sekä oppilaiden että opettajien kanssa yhdessä ilmiölähtöisiä oppimiskokonaisuuksia.
Opiskelijalähtöisyyttä vauhditetaan esimerkiksi verkostossa, jossa opettajaopiskelijat, opettajankouluttajat sekä opettajat ja tutkijat kehittävät yhteistyössä opettajien digipedagogista osaamista, mediataitoja sekä oppilaiden oppimistaitoja.
Lisäksi vahvistetaan myös kansainvälistä yhteistyötä huippuyliopistojen kanssa.
– Ensimmäistä kertaa jaetulla erityisavustuksella annetaan sysäys opettajankoulutuksen uudistumiselle. Tarkoituksena on, että käynnistyvillä hankkeilla pystytään tekemään pysyviä muutoksia suomalaisten opettajien osaamisen vahvistamiseksi. Laadukas opettajankoulutus takaa, että suomalaisilla opettajilla on parhaat pedagogiset keinot – ja oppilaille parhaat mahdolliset opettajat – myös tulevaisuudessa, sanoo Grahn-Laasonen.